Od izuma dizelskog motora s unutarnjim izgaranjem prije 127 godina, inženjeri i znanstvenici nastojali su poboljšati njegovu toplinsku učinkovitost. Iako je on osjetno efikasniji od benzinca, jako zaostaje za električnim motorima, a to u praksi znači "prosipanje energije", odnosno to da velik dio nje odlazi na toplinu bez da ima ikakvog učinka na pogon automobila. Nedovoljna učinkovitost motora na unutarnje izgaranje je uz korištenje fosilnih goriva i jedan od glavnih argumenata protiv ove vrste motora.
No, dizeli su kroz godine postajali sve efikasniji, a novi proboj je napravila kineska tvrtka Weichai Power koja je predstavila prvi dizelski motor u povijesti s toplinskom učinkovitošću od 53,09 posto. Tvrtka je predstavila svoju novu tehnologiju na Svjetskom kongresu motora s unutarnjim izgaranjem 2024. koji se održava u Tianjinu u Kini.
Ovo postignuće su potvrdili njemački TÜV SÜD, međunarodno cijenjena organizacija za testiranje, i Kineski centar za automobilsku tehnologiju i istraživanje, specijalizirani subjekt za testiranje kineskih motora s unutarnjim izgaranjem.
Postotak energije izgaranja dizela prenesen u koristan izlazni rad motora bez potrebe za mehanizmom povrata otpadne topline poznat je kao toplinska učinkovitost motora. Ekonomičnost motora poboljšava se s povećanom toplinskom učinkovitošću osnovnog motora. Weichai Power postigao je značajnu prekretnicu u tom smislu 16. rujna 2020., kada je predstavio dizelski motor koji je postavio novi rekord s toplinskom učinkovitošću od 50,23 posto. S vremenom su dodatno napredovali, pa su 8. siječnja 2022. podigli toplinsku učinkovitost motora na 51,09 posto, a u studenom 2022. od 52,28 posto. Sada je i taj rekord srušen.
Rezultat kineske tvrtke mnogo je bolji od prosjeka glavnih motora na tržištu koji obično postižu učinkovitost do 46 posto. Tvrtka je otkrila da njihov napredak može dovesti do značajnog smanjenja potrošnje goriva i emisije CO2 od 12 posto u odnosu na uobičajene dizelske motore.
Istraživački tim Weichai Powera svoj je motor poboljšao radeći više od 500 dana na optimizaciji četiri vitalna sustava, a to su dovod goriva, dovod zraka, izgaranje i smanjenje trenja. Sve je to dovelo do toga da ovaj motor prvi put u svijetu probije granicu toplinske učinkovitosti od 53 posto. Istraživači tvrde da je ovo postignuće usporedivo s ljudskim trčanjem na 100 metara za manje od devet sekundi.
Tijekom ove faze istraživanja i razvoja grupa je primila 176 patenata za izume i 68 patenata za korisne modele. Nadogradnja s razine toplinske učinkovitosti od 45–46 posto na 53 posto može povećati ekonomičnost dizelskog motora za oko 14 posto i rezultirati s godišnjom uštedom goriva od oko 31 milijuna tona i smanjenjem emisije CO2 od 97 milijuna tona. Teški kamion s godišnjom kilometražom od 250.000 kilometara može uštedjeti oko 45.000 litara dizelskog goriva zahvaljujući ovoj tehnologiji.
Prema timu, ovaj tehnički iskorak neće koristiti samo cestovnom transportu nego i drugim industrijama, kao što su građevinski strojevi, poljoprivredna oprema, brodovi i oprema za proizvodnju električne energije.