ISTRAŽIVANJE

Ova tri oblika prijevoza se najviše koriste, no što manje zagađuje: Auto, brod ili avion?

Tijekom prva tri mjeseca 2023. godine zemlje Europske unije zajedno su u atmosferu ispustile 940 milijuna tona zagađujućih čestica

Brod (ilustracija)

 Profimedia

Tijekom prva tri mjeseca 2023. godine zemlje Europske unije (EU) zajedno su u atmosferu ispustile 940 milijuna tona zagađujućih čestica.

Tako su gospodarski sektori odgovorni za većinu emisija stakleničkih plinova kućanstva (24%), prerađivačka industrija (20%) te opskrba električnom energijom i plinom (19%). Slijede poljoprivreda (13%) i, na kraju popisa pet sektora koji emitiraju najviše, prijevoz i skladištenje (10%).

Cilj "2050"

U svibnju 2021. Europska komisija objavila je ciljeve za smanjenje onečišćenja zraka, vode i tla do kraja ovog desetljeća, s ambicijom da se do 2050. dosegnu razine koje “više nisu štetne za ljudsko zdravlje i ekosustave”. Jedan od naglasaka plana je smanjenje za 75%, do 2030. godine, broja preuranjenih smrti - trenutno oko 300.000 godišnje u EU, uzrokovanih onečišćenjem zraka česticama veličine 2,5 mikrona (PM 2,5).

image

Cilj "2050"

Europska unija

Putokaz se kreće prema gospodarstvu s niskom razinom ugljika, naglašavajući kako Europska unija (i njezini građani) moraju smanjiti svoje emisije na 80% ispod razine iz 1990. Upravo je u ovom trenutku fokus stavljen na vozila s unutarnjim izgaranjem.

Zagađenje u transportu

Kao što je istaknuto, promet je na petom mjestu u klasifikaciji sektora koji najviše zagađuju na području EU. No prometni segment mora biti raščlanjen, jer se u njemu nalaze različita sredstva kretanja, kao što su kamioni, vlakovi, autobusi, a prije svega automobili, brodovi i zrakoplovi.

Unutar svakog od njih, emisije su vrlo različite. Isto tako, za razliku od onoga što se događa s automobilima s unutarnjim izgaranjem (privatni prijevoz), ugljični otisak javnih ili kolektivnih alternativa prati se drugačijom varijablom od uobičajene: CO₂ po putniku.

image

Udio CO2 po vrsti transporta (ilustracija)

Twitter Screenshot

Zahvaljujući različitim studijama, moguće je raščlaniti, za svako sredstvo kretanja, emisije koje stvaraju. Stoga je Europska agencija za okoliš (EEA) pripremila grafikon za provjeru CO₂ otiska svakog prijevoznog sredstva.

Automobili

Kopneni promet predstavlja najveći godišnji udio (90%) u prijeđenim putničkim kilometrima. Unutar ove zemaljske mobilnosti, oni moraju biti razdvojeni različitim načinima kretanja. Dakle, brojke pokazuju da su kombiji ti koji najviše zagađuju.

image

Automobil s unutarnjim izgaranjem (ilustracija)

Profimedia
  • Kombiji: 158 grama CO₂ po putniku i kilometru
  • Osobni automobili: 104 grama CO₂ po putniku i kilometru
  • Motocikli: 72 grama CO₂ po putničkom kilometru
  • Autobusi: 68 grama CO₂ po putniku i kilometru

Zrakoplovi

U zračnom prometu također treba razlikovati komercijalne linije i privatne zrakoplove. Potonji više zagađuju jer prevoze manje putnika. Letovi, kao i svi drugi motori koji koriste fosilna goriva, proizvode stakleničke plinove, uglavnom ugljični dioksid (CO₂).

Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva (ICAO), organizacija koja koristi UN kao referencu za mjerenje emisija iz civilnog zrakoplovstva, navodi da let ekonomske klase između Londona i New Yorka emitira približno 0,67 tona CO₂ po putniku.

image

Avion (ilustracija)

Getty Images

Na dugolinijskim letovima, emisije ugljičnog dioksida po preletjenom putničkom kilometru su oko tri puta veće za poslovnu klasu i četiri puta veće za prvu klasu, prema Odjelu za poslovnu, energetsku i industrijsku strategiju (BEIS). Dulji letovi dosežu veće visine, pa zagađuju više od kratkih.

Brodovi

Prije nekoliko mjeseci organizacija Transport & Environment upozorila je na zagađenje koje proizvode turistička krstarenja koja putuju Europom svake godine. Studija iz 2022. pokazuje da su, nakon ukidanja ograničenja putovanja nakon pandemije, krstarenja porasla za 25% u odnosu na prethodnu godinu. Dakle, brod za krstarenje u prosjeku emitira 287 grama CO₂ po putniku/kilometru.

Taj porast u brojkama osjetio se prije svega u emisijama SOx (sumpor oksida) koje su porasle za 9%. Povećanje NOx (dušikovih oksida) od 18% i povećanje čestica PM2,5 od 25%.

Nadalje, prema organizaciji, 218 brodova koji su prošli kroz europske luke 2022. godine ispustilo je otrovnog sumpora koliko i milijarda automobila. To implicira da luke koje primaju najviše brodova za kružna putovanja imaju najzagađeniji zrak. Primjerice, pristanište u Barceloni je na prvom mjestu na popisu najzagađenijih.

106 kruzera koji su pristali prošle godine ostavilo je gotovo tri puta više sumporova oksida u zraku od svih automobila u Barceloni.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 00:28