prečesta praksa

Ova loša navika uzrokuje zagušen promet u našim gradovima: Zakon je ipak definirao kad ne smijete ući u raskrižje

Zastoj nastaje kada automobili blokiraju raskrižje, onemogućujući kretanje prometa u drugom smjeru

Zagreb, promet, ilustracija

 CROPIX

Na semaforu je zeleno svjetlo, gužva je, puno je automobila ispred vašeg i sigurni ste da ćete ostati u raskrižju kad se upali crveno svjetlo, no bez obzira mnogi vozači svejedno odlučuju krenuti u raskrižje.

Tada se uključi crveno svjetlo, automobili ostaju u križanju i nastaje zastoj. Vozači kojima je zeleno tada ne mogu dalje pa trube, raste nervoza, smanjuje se protočnost prometa... Dakle, zastoj nastaje kada automobili blokiraju raskrižje, onemogućujući kretanje prometa u drugom smjeru.

image

Zagreb, promet, ilustracija

CROPIX

To je vrlo loša navika, a primjerice u Londonu su taj problem odavno riješili iscrtavanjem kompletnih križanja žutim "rešetkama" (tzv. Yellow Box Junction) pa tko ostane unutar tog prostora nakon gašenja zelenog svjetla dobiva automatski kaznu od 70 do 130 funti.

Slično je napravljeno i u Moskvi i u još nekim velikim gradovima, a u Kaliforniji primjerice, nema posebnih oznaka na asfaltu, konkretno u Santa Monici, ali iznad križanja visi ploča na kojoj doslovno piše - "tko ostane u križanju nakon paljenja crvenog svjetla plaća kaznu od 561 dolara". Jako dobra prevencija. Međutim, kako piše Revija HAK, kod nas kazna za to postoji, ali iznosi tek 17 eura (nekadašnjih 130 kuna).

image

Križanje u Londonu, oznake

Profimedia

Dakle, što morate učiniti kao vozač ako procijenite da neće proći raskrižje?

Zakon o sigurnosti prometa na cestama je jasan i navodi da vozač ne smije vozilom ući u raskrižje ako je gustoća prometa takva da se očito mora zaustaviti u raskrižju ili na obilježenom pješačkom prijelazu i tako ometati ili onemogućiti promet vozila koja dolaze s bočnih kolnika ili promet pješaka.

image

Križanje u Moskvi, oznake

Profimedia

Novčanom kaznom u iznosu od 130 kuna (17 eura) kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno stavku 1. ovoga članka. Dakle, sve je jasno ili bi trebalo biti jasno. Mnogi vozači nisu voljni čitati zakone, policija to rijetko kažnjava, pa ćemo i dalje imati kaos na cestama, posebno u velikim gradovima gdje su česte prometne gužve.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. siječanj 2025 00:05