IZMJENA ZAKONA

Novi zakon: PDV nije bauk, ali stižu nove trošarine

Zbog PDV-a od 25 posto Clio će poskupjeti samo 1235 kuna, a Mercedes S klase od pola milijuna kuna za 9062 kune
 Elvir Tabaković

Rast PDV-a sa 23 na 25 posto ne bi trebao bitno poskupiti automobile na hrvatskom tržištu! Relativno jeftini Renault Clio tako bi trebao poskupjeti za 1235 kuna! Zbog rasta PDV-a od dva posto ubuduće bi ovaj popularni auto niže klase trebao stajati 70.805 kuna, umjesto dosadašnjih 69.570 kuna.

Ni poskupljenje od 9062 kune za super skupi Mercedes S klase nije strašno, posebice kad se ono stavi u kontekst važeće cijene od 552.788 kn! Što je devet tisuća kuna prema pola milijuna kuna!? Na prvi pogled može se činiti kako učinci novog PDV-a neće bitnije djelovati na cijene automobila, no bilo bi sasvim sigurno pogrešno očekivati da će se fiskalni krojači zadržati isključivo na kreiranju poreza na dodanu vrijednost.

Punjenje proračuna

Bez obzira na skori ulazak Hrvatske u Europsku Uniju, našim financijašima ostaje još najmanje jedan sigurni alat za dizanje poreznih prihoda od trgovine automobilima. Riječ je o trošarinama! I dok se na sva zvona najavljuje novi, viši PDV, sasvim je izvjesno da će porezne škare Vlade, koja se voli nazivati i socijalno osjetljivom, najjače zarezati tamo gdje luksuz vrišti. Dobro je znano kako rast poreza na dodanu vrijednost gotovo u pravilu najžešće pogađa siromašnije društvene slojeve te da se upravo posebnim porezima (trošarinama) pokušavaju fiskalna opterećenja ravnomjernije rasporediti.

Kad bi poskupljenje automobila ostalo isključivo na povišenju PDV-a sa 23 na 25 posto, ne bi trebalo biti pretjeranog nezadovoljstva među potencijalnim kupcima, ali jednako tako ni među gotovo 20.000 trgovaca i svih onih u Hrvatskoj koji ovise o tržištu automobila koje se u nas procjenjuje na gotovo milijardu i pol eura. Tržište automobila, a posredno i sve ono što je vezano uz promet i vozila, oduvijek je bilo jedan od najizdašnijih i najzahvalnijih punjača proračuna. Po istom principu na revidiranju cijena, i to ne samo zbog PDV-a, mogli bi se naći i naftni derivati, osiguravateljske usluge...

Nema jedinstvene cijene

Zanimljivo je da su s novim PDV-om u novu godinu već ušli Talijani, Mađari i Irci, uglavnom nacije koje su žestoko pogođene globalnom i internom krizom. Prošle je godine sedam članica Europske Unije jednako tako pronašlo lijek za posrnule proračune u dizanju PDV-a. Samo se Austrija, Belgija, Danska, Švedska i Luksemburg mogu pohvaliti činjenicom da visinu PDV-a nisu mijenjali dulje od desetljeća. Hoće li ulazak Hrvatske u Europsku Uniju donijeti i neke beneficije kupcima automobila? Jedna zajednica, jedno tržište ljudi, roba i kapitala podrazumijeva i svojevrsno jedinstvo, no u praksi to baš i nije slučaj.

Većina članica EU i dalje ima mogućnost reguliranja vlastitih tržišta nizom protekcionističkih mjera, od kojih su najznačajnije one koje se odnose na PDV i trošarine. Upravo zbog mogućnosti vlastitog reguliranja stanja na nacionalnim tržištima u EU ne postoje jedinstvene cijene automobila, a i s većinom je drugih proizvoda slično. Jednako kao što baš nećete sa 1. srpnjem 2013. moći samo tako otići raditi u neku od članica EU, ne postoji ni mogućnost da se domislite i kupite auto u jednoj od zemalja EU i da ga platite i oporezujete po uvjetima koji tamo vladaju.

Brojne pogodnosti

Porezna se opterećenja razlikuju u Europskoj Uniji - od 19 posto, koliki su ukupni nameti na automobile u Njemačkoj, pa sve do više od 100 posto, koliko iznose u Danskoj. Ipak, na svoje bi mogli doći kupci rabljenih auta. Oni će zbog izjednačavanja davanja s davanjima na nove osjetno pojeftiniti (od 6 do 17 posto!!!).

Ulaskom u EU mogli bi profitirati i vlasnici hibrida te svih onih automobila koji ispuštaju manje štetnih plinova. Oni će plaćati nižu naknadu za zaštitu okoliša (CO2 do 120 g/km). Na svoje će doći i korisnici plinskih instalacija (atest svakih 10 godina). Automobili će se moći kupovati u zemljama EU, no poreze i registraciju i dalje ćemo plaćati i obavljati tamo gdje imamo stalno prebivalište.

Računajte na sljedeće troškove:



- Nabavna cijena vozila u koju su uključeni osim cijene vozila i ostali troškovi, poput transporta.

- U slučaju da sami uvozite novo vozilo potrebna je i homologacija - stoji cca. 1000 kn).

- Carina je 0 za sva vozila proizvedena u EU, izvan EU je carina 8 posto!

- Trošarina - plaćaju je svi.

- PDV je 23%, a odskora 25%

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 02:53