Kako se može zaključiti iz Nacrta prijedloga Zakona o naplati cestarina, o kojemu je u proteklih mjesec dana provedeno savjetovanje s javnošću, u Hrvatskoj bi dugoočekivani novi sustav naplate cestarine na autocestama trebao zaživjeti najranije 1. studenog 2026.
Tada, naime, počinje vrijediti niz novih odredbi o naplati i nadzoru naplate predviđenih ovim Nacrtom. To, doduše, ne znači da će svi koncesionari dotad uspjeti izgraditi potrebnu infrastrukturu, podići nove naplatne portale i organizirati nadzor kako je predviđeno prijedlogom zakona, pa su određene odgode itekako moguće.
No, prema svemu sudeći, od kraja sljedeće godine više neće moći posegnuti za fizičkom naplatom cestarine, nego će se baš svi morati uključiti u elektronski sustav naplate.
Već se zna od ranije, vozači lakih vozila, dakle motocikala i automobila i teretnih vozila čija najveća dopuštena masa ne prelazi 3,5 tone, moći će pritom birati hoće li koristiti model naplate pomoću očitanja registarskih pločica ili ENC uređaj, dok će vozači teških vozila cestarinu moći plaćati isključivo uređajem ENC.
Koji god model plaćanja vozači izabrali, prilikom prijave će morati unijeti registarsku oznaku, što znači da će pojedini račun i uneseno sredstvo plaćanja pokrivati isključivo jednu registraciju. Dijeljenje jednog ENC uređaja između više korisnika, što je dosad bila uobičajena praksa, tako ovime odlazi u povijest. Ako su u obitelji ili tvrtki tri automobila i sa svakim se putuje autocestom, sva tri će morati biti zasebno registrirana u elektronski sustav naplate.
Uzalud su u javnom savjetovanju neki zazivali vinjete, ta opcija je, nažalost, prekrižena davnih dana. Iz našeg Ministarstva mora, prometa i infrastrukture zastupaju ideju da je naplata po kilometru poštenija od one prema vremenu, koliko god ih demantirali slučajevi iz susjedstva.
Nismo nikad, naime, primijetili da Slovenci, Austrijanci, Mađari ili Slovaci izlaze na ulice kako bi zatražili ukidanje vinjeta i uvođenje naplate po hrvatskom modelu. Možda zato, primjerice, jer cjelogodišnju vožnju autocestom plaćaju koliko stoji i trostruki povratni prolazak dionice Zagreb – Split. Da ne spominjemo koliko su tek nepošteni Nijemci, koji vozačima automobila uopće ne naplaćuju vožnju po svojim autocestama.
Kako god, od vinjeta neće biti ništa, no zato će novi sustav elektronske naplate zahtijevati nadzornike naplate, jer brklji više neće biti. Zanimljivo, konačnim prijedlogom zakona predviđeno je da će za kontrolu plaćanja cestarine osim službenih nadzornika, koji će provjere diljem mreže autocesta vršiti u 74 bijelih automobila opremljenih s plavim rotirkama i elektronskim natpisima “slijedi me”, biti zaduženi i policijski, pa i carinski službenici. Nekako nam se čini da oni imaju i pametnijeg posla od kontrole plaćanja cestarine, pa je malo čudno da im se i ovo gura u zadatak.
Onome tko, pak, u vožnji autocestom bude uhvaćen, a da se nije registrirao u elektronski sustav naplate, bit će mu naplaćen ne samo iznos cestarine za dionicu koju je dotad prevalio, već i kazna od 120 eura. Za pravne osobe predviđene su i paprenije kazne. Tvrtkama koja svoja vozila prije vožnje autocestom ne prijave u elektronski oblik naplate vozila ili pak ne osiguraju čitljivost registarskih oznaka, prijeti kazna i do 1300 eura. Nije čudno da brojne tvrtke, posebice one koje se bave najmom vozila, nisu najsretnije ovim prijedlozima.
Za kraj, bojimo se da ne treba previše vjerovati niti u mantru često izgovaranu od predstavnika Ministarstva mora, prometa i infrastrukture da će uvođenjem novog sustava naplate i uklanjanjem naplatnih kućica nestati i gužve na autocestama. To, nažalost, nije slučaj. Razlog? Nepregledne kolone na našim autocestama, naime, najčešće su uzrokovane prometnim nesrećama i nedovoljnom protočnošću određenih dionica, prije svega dijela autoceste A1 između Zagreba i Karlovca, koja je već davnih dana trebala dobiti treću traku. Da tome nije tako kolona koja se stvara pred naplatom Lučko za udarnih vikenda ne bi se nastavljala odmah nakon naplatnih kućica.
UKRATKO
- Nema više dijeljenja ENC uređaja: Novi zakon predviđa da će svaki ENC uređaj morati biti vezan uz određenu registarsku oznaku
- Naplatu će nadzirati i policija: Osim službenih nadzornika, za koje se nabavlja 75 vozila, nadzor naplate cestarine vršit će i djelatnici carine i policije
- Novi sustav naplate primjenjivat će se i na vozače motocikala, koji će kao i vozači auta moći birati između naplate pomoću očitanja registracije ili ENC uređaja
- Nema sumnje da vlasnicima tvrtki nije sjela odredba po kojoj su one odgovorne ako automobil registriran na njihovo ime nema lako čitljivu registraciju, za što je predviđena kazna do 1300 eura
- Kao jedna od glavnih prednosti novog sustava naplate navodi se veća protočnost prometa, no problem je što se kolone na našim cestama ne stvaraju isključivo na naplatnim postajama
- Tko bude uhvaćen od nadzornika u švercanju platit će i iznos cestarine i dodatnu kaznu od 120 eura. Zastara potraživanja nastupa nakon 5 godina
- Iako su brojni sudionici i tijekom savjetovanja s javnošću zazivali vinjete, taj brod je odavno otplovio. Naplata, jedna od najskupljih na svijetu, i dalje će se vršiti po prijeđenom kilometru
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....