KRITIKA

Neprijatelji klime: SUV modeli su odgovorni za više od 20 posto rasta globalnih emisija CO2

Da su SUV-ovi država, bili bi peti najveći svjetski CO2 zagađivač izvjestili su iz Međunarodne agencije za energiju

SUV vozilo (desno), ilustracija

 Dirk Sattler/imago stock&people/Profimedia

Globalni afinitet prema sve većim automobilima i eksplozija SUV tržišta u Europi su odgovorni za više jedne četvrtine godišnjeg rasta globalne potražnje za naftom i 20 posto dodanih emisija CO2 povezanih s energijom, prema novim podacima Međunarodne agencije za energiju (IEA).

SUV-ovi koji su teži, manje učinkoviti i u proizvodnji troše više prirodnih resursa od klasičnog automobila, činili su rekordnih 48 posto globalne prodaje automobila 2023. godine što je velik porast u odnosu na 41,4 posto 2020. godine i 20,58 posto 2013. godine, izvijestila je IEA.

image

SUV vozila

Chris Cameron/Alamy/Alamy/Profimedia

"Da su SUV-ovi država, bili bi peti najveći svjetski CO2 zagađivač nakon Kine, SAD-a, Indije i Rusije. Tijekom 2022. i 2023. globalna potrošnja nafte izravno povezana sa SUV vozilima porasla je za ukupno preko 600.000 barela dnevno, što čini više od četvrtine ukupnog godišnjeg rasta potražnje za naftom", rekli su iz IEA.

Osim povećanja potrošnje fosilnih goriva, više od 360 milijuna SUV vozila na svjetskim cestama prošle godine rezultiralo je izravnom emisijom CO2 iz ispuha u iznosu od 1 milijarde tona, što je povećanje od oko 100 milijuna tona u odnosu na 2022. godinu.

image

SUV vozila, ilustracija

WoodsnorthPhotography/Alamy/Alamy/Profimedia

"Velika, teška putnička vozila bila su odgovorna za više od 20 posto rasta globalnih emisija CO2 povezanih s energijom prošle godine", dodaje se u izvješću.

Sklonost SUV vozilima vidljiva je i u prodaji električnih automobila. Dok je tek neznatnih 5 posto SUV vozila na cesti električno, njihov udio u segmentu raste. Globalno, oko 45 posto električnih automobila su SUV vozila, a ta brojka u naprednim gospodarstvima skače na 55 posto.

image

SUV vozila, ilustracija

TANG KE/Newscom/Profimedia

Neke su zemlje povećale naknade za parkiranje za velike, energetski intenzivne automobile u sklopu mjera za smanjenje zagađenja, zaštitu klime i oslobađanje više prostora za pješake. Pariz je početkom ove godine utrostručio troškove parkiranja za SUV vozila u usporedbi s manjim automobilima.

Vlasti u drugim gradovima, poput francuskog Lyona i Tübingena u Njemačkoj, također su počele uključivati ​​težinu vozila u naknade za parkiranje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 03:57