S generacije na generaciju prenose se savjeti i trikovi o pametnom korištenju automobila u hladnim mjesecima. Vjerojatno ne postoji vozač u Hrvatskoj koji nije dao ili primio savjet da automobil nakon paljenja treba ostaviti da radi i tako dođe na radnu temperaturu.
I nitko takav ritual neće osporiti jer i sama logika nalaže da zaleđeni motor treba malo vremena da se zagrije prije kretanja.
No, istina je potpuno drugačija.
Puštanje motora da se zagrije je pogrešno jer mu na taj način možete skratiti vijek trajanja.
Kada ujutro na debelom minusu sjednete u smrznuti automobil nema potrebe zagrijavati motor na mjestu. Takva praksa, naime, može ukloniti ulje sa stijenki cilindara što vodi do habanja, a u istom trenutku, upaljeni motor dok ne dođe do radne temperature nepotrebno će vam trošiti gorivo.
Također, zagrijavanje motora na mjestu traje duže nego u vožnji, ulje se intenzivnije degradira i dijelovi više habaju, a rad u ‘leru‘ zbog lošijeg procesa izgaranja goriva dovodi do toga da se nesagoreno gorivo pretvara u uljni film i završava u karteru.
Novi motori imaju senzore koji otkrivaju niske temperature u motoru, pa pumpa goriva radi ‘prekovremeno‘ kako bi se dosegla barem četiri stupnja, a ako se odmah krene, svi dijelovi motora se počinju ravnomjernije zagrijavati nego u praznom hodu.
Računalo u automobilu radi hrpu izračuna uz pomoć svih senzora kako bi pronašlo najbolji omjer zraka i goriva pri hladnom startu. Zbog toga će vaš automobil raditi na većem broju okretaja kada je hladan jer računalo pokušava brže zagrijati motor.
Ipak, nije naodmet pustiti motoru barem minutu da radi na mjestu i krenuti.
Kao utjehu za vozače koji godinama rade krivi ritual, navest ćemo da puštanje motora da se zagrije na mjestu nije uvijek pogrešno, dapače. Ispravno je, čak i preporučljivo ako vozite automobil star dvadesetak godina.
U tom slučaju držite se i ostalih pravila, odnosno manjih brzina i okretaja dok temperatura dođe na potrebnu razinu.
Koliko goriva trošite u leru?
Recimo da u prosjeku svaki put kada ujutro krenete na posao, a zatim kada idete kući, pustite auto da se ponovo zagrije pet minuta.
To je 10 minuta praznog hoda dnevno, pet dana u tjednu, 52 tjedna u godini. To je 2600 minuta godišnje ili 43,3 sata.
Ako imate 2,0-litreni benzinski motor, godišnje gubite 52 litre.
Zaključak?
Kada upalite auto, mirno ga vozite i nećete morati brinuti o gubitku goriva i vremena.
Auto će se ionako puno brže zagrijati pod radnim opterećenjem.
Kako izgleda hladan start, odnosno zagrijavanje motor kroz termalnu kameru pogledajte u videu:
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....