Ne padajte na priče

Invazija kineske autoindustrije na tržište EU ipak je samo mit, evo zašto...

Kineski proizvođači zbilja nude tehnološki napredne, sigurne i razmjerno povoljne automobile, no imaju i jednu veliku manu

Kineska autoindustrija (ilustracija)

 AFP/AFP/Profimedia

Kineska autoindustrija samo što nije zagospodarila tržištem EU, vodeći ljudi europskih proizvođača zbog ofenzive s Dalekog istoka nervozno grizu nokte, a jedino što još sprječava da svoje Volkswagene, Škode, Opele, Fordove i Peugeote zamijenimo modelima tvrtki BYD, Geely, MG, NIO i Dongfeng je činjenica da ne postoji dovoljno brodova kojima bi se u Europu dovuklo sve te automobile koje europski kupci toliko željno iščekuju... Čitajući svakojake analize čovjek bi mogao pomisliti da je autoindustrija na Starom kontinentu zbilja pred povijesnim urušavanjem, a sve zbog kineskih brendova koji su baš u našem dvorištu odlučili pokazati tko je gazda u proizvodnji i prodaji automobila.

image

Kineska autoindustrija (ilustracija)

AFP/AFP/Profimedia

To, međutim, ne može biti dalje od istine. Za početak treba znati da nikakva tržišna ofenziva iz Kine u ovom trenutku ne postoji na području EU, što potvrđuju i brojke – u 2023. europsko tržište je poraslo 13,7 posto na respektabilnih 12,847.481 automobil, a pritom je najprodavaniji kineski brend – MG – zauzeo tek 20. mjesto na ljestvici najprodavanijih marki. Nekoć britanski, a danas kineski brend pritom je prodao 104.293 automobila, što uopće nije loš rezultat, ali opet je kudikamo skromniji od onog kakav je imala vodeća trojka – Audi (374.435), Toyota (417.220) i Volkswagen (694.176).

image

Kineska autoindustrija (ilustracija)

AFP/AFP/Profimedia

A razlog zašto ofenzive u ovom trenutku niti ne može biti, koliko god kineski proizvođači zbilja nudili tehnološki napredne, sigurne i razmjerno povoljne automobile, jest taj što uglavnom nude električne modele, za kojima Europljani zasad baš i nisu poludjeli. Od spomenutih 12,847.481 automobil potpuno električni pogon imalo je njih malo više od 1,5 milijuna ili 14,1 posto. Hoće li udjel električara nastaviti rast, nakon što su lani doživjeli uzlet od 37 posto? Teško, posebno jer sve više država ukida poticaje.

image

Kineska autoindustrija (ilustracija)

AFP/AFP/Profimedia

Kako zapravo stoje stvari u ovom trenutku možda najzornije otkriva situacija na njemačkom automobilskom tržištu, najvećem u Europi. Statistika za 2023., naime, pokazuje da je u usporedbi s godinom ranije broj novoregistriranih automobila kineskih proizvođača porastao za čak 47,6 posto, čemu je svakako kumovao i veći izbor kineskih marki – dok su u 2022. na ondašnjem tržištu bila prisutna samo tri kineska proizvođača, lani su se nudili modeli njih čak sedam (Aiways, BYD, GWM, Lynk & Co, Maxus, MG Roewe, Nio).

image

Kineska autoindustrija (ilustracija)

AFP/AFP/Profimedia

No, taj rast ne djeluje toliko impresivno kad se zna da je čak 85 posto svih registriranih automobila kineskog podrijetla bilo električno, a da su unatoč tome ti automobili činili tek 5,5 posto tržišta. I to ne ukupnog (koje je lani raslo 7,3 posto na 2,844.609 primjeraka), nego samo onog električnih automobila koje je lani progutalo 524.219 auta na struju. Ne treba biti virtuozni matematičar kako bi se shvatilo da taj lanjski skok prodaje kineskih električnih automobila zapravo u ukupnom tržišnom kolaču i dalje predstavlja mrvice.

image

Kineska autoindustrija (ilustracija)

AFP/AFP/Profimedia

Samim time, nikoga previše ne bi trebao uznemiriti niti očekivani dodatni skok udjela kineskih električara u 2024., nakon što je Njemačka 18. prosinca 2023. ukinula poticaje za električne automobile. Taj potez, nema sumnje, ići će u prilog rastu popularnosti kineskih modela koji su, kaže statistika, u startu prosječno povoljniji čak 24 posto od konkurenata proizvedenih u EU, no dok god u portfelju kineskih proizvođača dominirali potpuno električni automobili oni se ne mogu nadati udjelima kakve, primjerice, imaju europski proizvođači u Kini.

image

Kineska autoindustrija (ilustracija)

AFP/AFP/Profimedia

Dok se tu snabdijeva oko "žute opasnosti", malotko, naime, zna da sami Kinezi nipošto nisu otpisali europske proizvođače. Dok je MG, najpopularniji kineski brend u Europi, bio tek na 20. mjestu po prodaji u 2023., u Top 10 najprodavanijih marki u Kini bilo je čak šest nekineskih, a među njima i četiri europske – Audi, Mercedes, BMW i Volkswagen, koji je s 2,239.739 automobila bio drugi najprodavaniji proizvođač, odmah iza prvog BYD (2,570.929 automobila).

image

Kineska autoindustrija (ilustracija)

AFP/AFP/Profimedia

Samim time, kad sljedeći put osvane tekst o "kineskoj opasnosti", tamo servirane informacije uzmite s ozbiljnom rezervom. Činjenica jest da Kinezi nevjerojatno brzo grabe prema naprijed i u budućnosti bi mogli zagorčati život europskim proizvođačima – posebno na svojem tržištu – no to vrijeme još niti blizu nije došlo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. lipanj 2024 05:02