Posljednjih godina svijet automobila počeo se snažno mijenjati, na cestama je sve više električnih vozila, posebice u razvijenijim zemljama Europe, a svaki proizvođač u ovom trenutku, ako nema još cijelu liniju poput Tesle, onda u ponudi ima barem jedan električni model.
Da je i kod nas u Hrvatskoj interes za električnim i hibridnim vozilima sve veći govori i podatak da je na posljednjem krugu subvencija za kupnju električnih i hibridnih automobila, koji je održan u lipnju 2021. godine, cjelokupan iznos od 90 milijuna kuna, podijeljen u samo nekoliko sati.
Što se samih vlasnika EV-ova tiče benefiti vožnje na struju su izraženi kroz činjenicu da se takva vozila mogu puniti kod kuće, a posebno zbog činjenice da je struja na javnim punionicama za električne automobile u Hrvatskoj dosad bila besplatna na ELEN-ovim punionicama Hrvatske elektroprivrede.
No, bilo je dobro dok je trajalo. Premda su drugi operateri već ranije počeli naplaćivati punjenje na svojim punjačima (Petrol, IONITY i Tifon ), od 24. siječnja HEP je uveo naplatu na punionicama na autocestama.
Premda je još od rujna 2020. od strane HEP-a bila najavljena naplata za 2021. godinu, krizna pandemijska godina iza nas ipak je bila preskočena, ali je sada, dakle, početkom 2022. započela, kao što je to već slučaj i diljem Europske Unije. Struja će se dakle, korisnicima naplaćivati na 31 punionici na autocestama, a na raspolaganju su dvije tarife punjenja: viša ljeti od 7-21 i zimi od 8-22 sata, a niža tijekom noći.
U domaćem automobilističkom javnom prostoru tako se već danima vodi rasprava, pada li sad cijela priča o isplativosti korištenja električnih automobila u vodu ili ne, pa smo se za odgovore na najvažnija pitanja i objektivnu procjenu "trenutnog stanja" raspitali na najlogičnijem mjestu, kod Tina Korena iz hrvatske nacionalne udruge za elektromobilnost Strujni krug koja okuplja stotine domaćih vlasnika i korisnika električnih vozila.
Odmah "u glavu": što naplata na autocestama znači za sadašnje, a što za buduće vlasnike strujnih automobila?
Naplata punjenja električnih automobila je naravno očekivana jer operateri punionica do sada nisu imali nikakve ekonomske koristi od besplatnog punjenja. No uvođenje naplate će vlasnike punionica sada motivirati da puste u rad dovršene punionice, bolje održavaju mrežu punionica i naravno, da postavljaju veći broj punionica.
Besplatno punjenje je svakako motiviralo brojne vozače na kupovinu električnih vozila, ali također mnogi kupci su ih izbjegavali upravo iz straha od manjeg broja punionica i njihove nepouzdanosti. Stoga bi naplata punjenja, a ujedno bolje održavanje i širenje mreže, moglo osloboditi brojne potencijalne kupce tog straha te ih motivirati na kupovinu električnih vozila.
Možete li nam navesti neki konkretan primjer s cijenama, poput troška puta do Zagreba do Splita prije i sada...
Velika prednost električnih vozila je ta što vozači imaju priliku birati na koji način će puniti svoje vozilo i tako ujedno koliko će i potrošiti. Ako vlasnici električnih automobila najčešće pune svoja vozila kod kuće ili na AC punionicama, vožnja će biti znatno isplativija u odnosu na klasična vozila. No ako vlasnici pune isključivo na DC punionicama, troškovi vožnje će se približiti troškovima klasičnih vozila.
Primjerice, put od Zagreba do Splita najmanje bi platio vozač koji automobil puni kod kuće i dopunjava na autocesti - oko 100 kuna. Ako bi ga punio na naplatnom mjestu na autocesti, trošak putovanja bi ga stajao u prosjeku 250 do 350 kuna. U usporedbi s električnim vozilima, klasična vozila s benzinskim i dizelskim motorima bi za jednaki prevaljen put potrošila 350 do 450 kuna, ovisno o potrošnji samog vozila.
Koliko automobila na struju trenutno prometuje Hrvatskom, koliko ima svih punjača i ima li ih uopće dovoljno?
Hrvatska je 2021. godinu zaključila s 3054 registriranih električnih vozila, a prema posljednjim informacijama diljem države je postavljeno oko 670 javno dostupnih punionica s oko 1300 punjača. To znači da je u Hrvatskoj dostupan punjač na svakih 2,3 električnih vozila, što je vrlo razumna brojka.
Ovdje svakako treba uzeti u obzir da više od 60 posto vozača električnih vozila u Hrvatskoj svoja vozila puni kod kuće pa je mreža skoro uvijek dostupna za preostale vozače. No bez obzira na to, u Strujnom krugu smatramo da je svakako potrebno dodatno raditi na povećanju infrastrukture kako bi se sadašnja mreža dodatno rasteretila, građanima koji žive u zgradama olakšalo punjenje svojih vozila te kako bi se turistima tijekom turističke sezone pružilo što bolje korisničko iskustvo.
Stoga mislimo i djelujemo unaprijed, pa trenutno radimo na nekoliko projekata za poboljšanje infrastrukture za punjenje električnih vozila.
Glavni projekt je postavljanje punjača u stupove javne rasvjete na velikim parkinzima ispred stambenih zgrada, a slijede ga projekti povećanja punionica na autocestama i povećanja broja tzv. destination-chargera, odnosno punjača u turističkim središtima.
Tko je već počeo naplaćivati prije HEP-a, kada i po kojim cijenama?
Svi veći operateri punionica u Hrvatskoj već su započeli s naplatom. Primjerice, Tifon je započeo s naplatom punjenja još tijekom 2019. godine, Hrvatski Telekom započeo je s naplatom od početka 2021., Petrol tijekom kolovoza 2021. godine, a ELEN je započeo s naplatom punjenja na autocestama prije nekoliko dana, odnosno 24. siječnja.
Cijene na javno dostupnim punionicama variraju ovisno od operatera, ali u većini slučajeva su vrlo slične. ELEN, Petrol, IONITY i Tifon uglavnom imaju fiksne cijene na svojim punionicama, dok primjerice Hrvatski Telekom učestalo radi s partnerima poput trgovačkih lanaca koji tada sami određuju cijene. Tako je na nekim njihovim punionicama još uvijek besplatno punjenje, na nekima je subvencionirano od strane partnera, a neki su po standardnom cjeniku HT-a.
Tako punjenje na AC punionicama navedenih operatera varira između 1,80 i 2,70 kuna po kWh, na DC punionicama do 50 kW snage 2,90 do 4,50 kn/kWh, a na DC punionicama snage veće od 50 kW od 4,45 do 5,50 kuna po potrošenom kWh. Također, DC punjači za Tesla vozila imaju cijenu od prosječno tri kune po utrošenom kWh.
Koliko je korisno vozačima električnih automobila to što je punjenje na ELEN punjačima u gradovima još uvijek besplatno?
Da, ELEN je privremeno ostavio mogućnost punjenja električnih vozila diljem gradova potpuno besplatno. Razlog takve odluke udruzi nije poznat, s obzirom na to da je krajem 2021. godine najavljeno uvođenje naplate na svim punionicama, ali vrlo je moguće da je tako odlučeno za prijelazno razdoblje. Iz ELEN-a još uvijek nisu službeno objavili hoće li se i kada pokrenuti naplata punjenja električnih vozila na punionicama u gradovima, ali to bi mogli saznati u skorašnjem periodu.
Malo o cijenama - koliko stoji kilovat kod kuće, koliko na punjaču, koliko na brzom punjaču, koliko na autocesti...
Za početak računice treba znati da prosječno električno vozilo troši 20 kWh/100 km. Cijena potrošenog kWh dnevne tarife u kućanstvu košta 0,84 kn s uključenom naknadom za korištenje mreže, a u noćnoj tarifi 0,41 kn/kWh. Prema tome, ako punite električno vozilo kod kuće, u prosjeku će 100 kilometara koštati 16,80 kn po dnevnoj tarifi, odnosno 8,20 kn po noćnoj tarifi.
Cijene na javno dostupnim punionicama variraju ovisno od operatera, ali u većini slučajeva su vrlo slične. ELEN, Petrol, IONITY i Tifon uglavnom imaju fiksne cijene na svojim punionicama, dok primjerice Hrvatski Telekom učestalo radi s partnerima poput trgovačkih lanaca koji tada sami određuju cijene. Tako je na nekim njihovim punionicama još uvijek besplatno punjenje, na nekima je subvencionirano od strane partnera, a neki su po standardnom cjeniku HT-a.
Tako punjenje na AC punionicama navedenih operatera varira između 1,80 i 2,70 kuna po kWh, na DC punionicama do 50 kW snage 2,90 do 4,50 kn/kWh, a na DC punionicama snage veće od 50 kW od 4,45 do 5,50 kuna po potrošenom kWh. Također, DC punjači za Tesla vozila imaju cijenu od prosječno tri kune po utrošenom kWh.
Što na početak naplate struje na autocestama kažu vozači iz vaše udruge vlasnika električnih automobila?
Reakcije vlasnika električnih vozila su bile očekivano podijeljene, ali većina vlasnika je svakako očekivala da će naplata ELEN-a uskoro krenuti s obzirom na njihove najave te da će cijene biti slične njihovoj konkurenciji. Reakciju je svakako ublažila činjenica da je u gradovima još uvijek preostala mogućnost besplatnog punjenja, ali vlasnici EV-ova su svjesni da to nije dugoročno održivo te da će uskoro započeti naplata i diljem gradova.
Hoće li to po vama utjecati na opći interes vozača za kupnju električnog automobila?
Besplatno punjenje električnih vozila svakako je bila motivacija brojnim kupcima da se odluče na kupovinu električnih vozila, ali vjerujemo da je većina potencijalnih kupaca očekivala da će naplata punjenja krenuti u nekom trenutku te da to neće pretjerano utjecati na njihovu odluku.
Također, vrijedi napomenuti da najveći interes za električnim vozilima trenutno pokazuju kupci koji imaju kuće, svoja parkirna mjesta ili garaže u zgradama jer tako imaju osiguran način punjenja kod kuće, a širenjem infrastrukture i postavljanjem punjača na velike javne parkinge ispred zgrada vjerujemo da će interes itekako porasti i među kupcima koji su do sada imali strah od pitanja punjenja...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....