OD IDUĆE GODINE

Dodatni troškovi za vozače: Prodaja rabljenog auta u Europi bez ovog papira neće biti moguća

Planirane promjene koje na snagu stupaju već iduće godine nailaze na snažan otpor

Rabljeni automobili, ilustracija

 Neja Markicevic/CROPIX
Planirane promjene koje na snagu stupaju već iduće godine nailaze na snažan otpor

Od 2026. prodaja rabljenih automobila u Europskoj uniji postat će znatno složenija. Nova uredba donosi stroža pravila koja bi posebno mogla pogoditi privatne prodavatelje i manje trgovce. Nova pravila stupaju na snagu 2026. godine, a cilj im je učiniti automobilsko tržište održivijim. Nova EU uredba predviđa da se prilikom prodaje rabljenog automobila mora dokazati da se vozilo ne smatra otpadnim vozilom (End-of-Life Vehicle – ELV).

Taj se dokaz može pribaviti na dva načina. Prvi je obavljanje tehničkog pregleda, pri čemu se dobiva važeća potvrda o tehničkoj ispravnosti vozila. Druga mogućnost je procjena stanja vozila od strane neovisnog sudskog vještaka za motorna vozila, piše elektroauto-news.net.

Bez jednog od tih dokumenata od 2026. više neće biti moguće prepisati vozilo, odjaviti ga ili izvesti u inozemstvo. Pravilo se odnosi na prodaju putem digitalnih platformi ili preko ovlaštenih trgovaca, dok su privatne prodaje zasad izuzete od te obveze.

image

Rabljeni automobili, ilustracija

Profimedia

Cilj nove uredbe

Europska unija ovom uredbom želi uspostaviti kružnu ekonomiju vozila. Vrijedne sirovine poput litija, nikla i kobalta trebale bi se učinkovitije reciklirati kako bi se smanjila ovisnost o ograničenim resursima. Uredba je usklađena s EU uredbom o baterijama, koja od 2027. uvodi obvezne kvote recikliranja kritičnih sirovina.

Dio nove regulative je i tzv. Digitalna putovnica (Digital Circularity Vehicle Pass – CVP), koja će omogućiti praćenje podrijetla i uporabe materijala u vozilu. Cilj je osigurati da vrijedne sirovine na kraju životnog vijeka vozila završe u ovlaštenim centrima za zbrinjavanje.

image

Rabljeni automobili, ilustracija

Profimedia

Kritike nove regulative

Planirane promjene nailaze na snažan otpor. Bavarski ministar prometa Christian Bernreiter kritizira obvezu dokazivanja kao nepotrebnu i birokratsku: "Nova pravila donose dodatne troškove građanima i institucijama, bez stvarne dodane vrijednosti.“

ADAC također smatra da bi privatni vlasnici trebali zadržati pravo samostalno odlučivati o sudbini svog vozila.

Savez njemačkih osiguravatelja (GDV) upozorava da bi osiguravajuća društva ubuduće trebala sudjelovati u procjeni otpadnih vozila, što smatraju neprikladnim jer to nije dio njihove osnovne djelatnosti i dodatno bi zakompliciralo procese.

Nova EU uredba nesumnjivo ima dobru namjeru – održiva kružna ekonomija nužna je zbog ograničenih resursa. No način provedbe izaziva nezadovoljstvo i mogao bi značajno promijeniti tržište rabljenih automobila. Za potrošače to znači više administracije i veće troškove, piše FenixMagazin.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. prosinac 2025 14:57