Početkom studenoga u riječku luku uplovio je brod Ugr Al Reef. Preko 180 metara dugi crveni ro-ro brod privezan na Bečkom pristaništu nije mogao proći nezapaženo, kao ni tisuće automobila parkiranih na obližnjem De Franceschijevom gatu.
- To je deveti brod za prijevoz automobila i lakih gospodarskih vozila koji je ove godine pristao u riječku luku, otkriva nam Duško Grabovac, predsjednik uprave Luke Rijeka. – Od kraja lipnja, kada smo u naše poslovanje uveli ovaj visokoprofitabilni i vrlo čist teret, koji je više nego poželjan u svakoj luci, ukupno je prekrcano 7013 vozila, ističe prvi čovjek Luke Rijeka.
Nova aktivnost u najvećoj hrvatskoj luci započela je, dakle, krajem lipnja, kada je brodom Ulusoy 5 iz talijanske luke Gioia Tauro u Rijeku stiglo nešto više od 400 vozila. Automobili sa zaštitnim znakom Fiata, Peugeota i Citroëna bili su tada namijenjeni hrvatskom i tržištima okolnih država, a početkom listopada pristao je i prvi brod kojim su automobili krenuli u izvoz iz Rijeke. Riječ je bila, konkretno, o 900 automobila čija je destinacija bila Turska. Bio je to ujedno početak dugo očekivanog tjednog ro-ro servisa, koji podrazumijeva redovito pristajanje brodova u Luku Rijeka u svrhu izvoza i uvoza automobila.
- Posao je krenuo zahvaljujući ostvarenju poslovne suradnje s jednim od najvećih svjetskih proizvođača automobila, grupom Stellantis, te logističkom kompanijom Emil Frey Logistics, koja je u vlasništvu tvrtke Emil Frey, a koja posluje i u Hrvatskoj. Na to su se nadovezali zajednički napori i suradnja svih sudionika u logističkom procesu, zahvaljujući kojima smo uspješno napravili ovaj važan, rekao bih i ključan iskorak kojim se dodatno učvršćuje pozicija Luke Rijeka kao jednog od strateških prometnih čvorišta u međunarodnom lancu opskrbe, naglasio je Grabovac.
Prema njegovim riječima, za značajno proširenje aktivnosti utovara i istovara automobila preko terminala Luke Rijeka zaslužna su i značajna ulaganja u infrastrukturu, povećanje operativne učinkovitosti te kontinuirana posvećenost sigurnosti, pouzdanosti i kvaliteti usluge, zbog čega bi brodovi za prijevoz automobila u budućnosti trebali biti uobičajen prizor u riječkom lučkom bazenu.
Prvi brodovi, naime, poslužili su za uhodavanje logistike, a prema sadašnjim planovima i potpisanim ugovorima u riječku luku bi dolazila tri do četiri broda mjesečno. Posljednji u nizu, u uvodu već spomenuti Ugr Al Reef, u svoju je utrobu ukrcao gotovo 1300 vozila, koja su iz slovačkih i poljskih tvornica Stellantisa dopremljena kamionima u Rijeku.
Nakon dosadašnjih uspješnih provoza, razmišlja se i o povećanju postojećih kapaciteta. Proširenjem platoa Praške obale, kapaciteti riječke luke za prihvat i otpremu vozila trebali bi biti značajno povećani, što bi dodatno pridonijelo njezinoj konkurentnosti i konsolidaciji provoza automobila.
- Postoji mogućnost povećanja prometa i to je naša namjera. Pritom smo ograničeni prostorom zbog konfiguracije terena, ali vjerujem da ćemo pronaći rješenje, uvjeren je Grabovac.
Uspješan početak prometa automobila privukao je investitore, što je utjecalo i na rast cijene dionica Luke Rijeka. U kratkom vremenu kroz Rijeku je prošao velik broj automobila, ali još smo jako daleko od nekih drugih europskih luka. U nedalekom Kopru, primjerice, samo u prvoj polovici ove godine prekrcano je više od 452.000 vozila.
Za proširenje kapaciteta za ro-ro promet potrebna su značajna ulaganja, ne samo u gatove i skladišne prostore, nego i u logistiku. Rukovanje automobilima zahtijeva drukčiji pristup nego rukovanje rasutim ili kontejnerskim teretom. Ukrcaj ili iskrcaj vozila puno je složeniji, posebno kod radova na gatovima, a dodatni rizik predstavlja i nepredvidivo tržište automobila, koje ovisi o općim gospodarskim kretanjima, globalnim lancima opskrbe i samoj potražnji za vozilima. Luka Rijeka ima dobre prometne veze, cestovne i željezničke, prema strateškim koridorima, a promet automobilima pomaže u diversifikaciji teretnog portfelja lučkog poslovanja, što je posebno važno u situaciji kada generalni i rasuti teret bilježe pad.
Ukratko
Auti digli cijenu dionica Luke Rijeka – realizacija prvih većih isporuka automobila bila je jedan od razloga zašto su dionice skočile za 55 posto u jednom tjednu
Posljednji, ujedno i najveći brod (182 metra dug i 32 metra širok) koji je uplovio u riječku luku, ukrcao je preko 1300 automobila (Opel, Citroën...) i otpremio ih u Tursku
Prema trenutačno zacrtanim planovima i postignutim dogovorima u svrhu usluge izvoza i uvoza automobila, u riječku luku bi trebala redovito uplovljavati tri do četiri broda mjesečno
Trenutačno je glavni korisnik riječke luke grupa Stellantis, koja je preko Kvarnera krenula izvoziti automobile proizvedene u pogonima smještenima u Poljskoj i Slovačkoj
Rukovanje automobilima kao teretom puno je zahtjevnije od ostalih lučkih tereta, ali istodobno puno profitabilnije i čišće.
Promet vozila kroz riječku luku počeo je s uvozom, a potom je krenuo i izvoz, koji, s obzirom na broj tvornica u zemljama koje gravitiraju Kvarneru, ima budućnost
Duško Grabovac, predsjednik uprave Luke Rijeka, zadovoljan je ostvarenim i vjeruje u mogućnost povećanja kapaciteta prometa vozilima
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....