U ponedjeljak je Ukrajina pretrpjela jedan od najžešćih udaraca nakon što su Ruski dronovi preletjeli zračnu bazu Mirgorod, udaljenu tek 160 kilometara od ruske granice, i ondje - usred bijela dana i na posve otvorenom prostoru - snimili najmanje šest nadzvučnih borbenih aviona Suhoj-27. Čim su otkrili zrakoplove, Rusi su napali projektilima Iskander te uništili dva i oštetili preostala četiri vrijedna aviona, piše Forbes.
To je jedan od najvećih gubitaka koji je Ukrajina pretrpjela još od početka agresije u veljači 2022., iako je dužnosnik zračnih snaga Jurij Ignat tek rekao da je ‘bilo nekih gubitaka‘.
Ukrajinski blogeri požurili su za silnu štetu okriviti zapovjednike zračnih snaga koju su skupocjene avione parkirali na otvorenom, opasno blizu ruske granice. ‘Ni za milijun godina rata, ovce nisu ništa naučile‘, požalio se jedan bloger.
Napad na Mirgorod je tek posljednji u nizu ruskih napada na ranjive ukrajinske zračne baze.
U zadnjih par mjeseci ruski dronovi Lancet pogodili su najmanje četiri ukrajinska mlažnjaka u zračnoj bazi Dolgintsevo u blizini Krivi Riha, samo 70 km od prve linije bojišnice u južnoj Ukrajini.
U prva dva napada prošle jeseni uništena su dva lovca MiG-29, u trećem napadu je pogođen avion Suhoj Su-25 koji nije bio u funkciji i služio je kao mamac, no u četvrtom napadu uništen je ispravan Su-25.
S ova dva Suhoja Su-27 uništena kod Mirgoroda, gubici su postali doista preveliki i Ukrajina si to ne može dopustiti.
Kad je rat počeo, Ukrajina je imala oko 125 aviona Su-27, Su-25, MiG-29 i drugih zrakoplova. U 28 mjeseci teških borbi, Ukrajinci su izgubili oko 90 mlažnjaka, što su potvrdili analitičari iz Oryxa.
Da bi nadoknadili gubitke, Ukrajinci su obnovili neke od dugo uskladištenih MiG-ova i Suhoja ili ih nabavili od svojih saveznika, a sve to kako bi zračne snage izdržale dok u Ukrajinu ne stignu europski lovci - 85 Lockheed Martina F-16 i možda desetak Dassault Mirage 2000.
No problem je što bi Rusi mogli napasti i te nove avione budu li i oni parkirani na otvorenom usred bijela dana.
Da se to ne bi dogodilo, ukrajinski zapovjednici moraju avione premjestiti iz zračnih baza nedaleko granice na neka udaljenija mjesta.
Ukrajinske snage imaju oko 20 velikih zračnih baza i desetke manjih zračnih luka i uzletišta razasutih diljem zemlje. S obzirom da ukrajinski mlažnjaci imaju domet nekoliko stotina kilometara, nema razloga da, recimo, Su-27 s dometom od 1100 kilometara bude parkiran tik uz prvu crtu bojišnice.
Ali sklanjanje zrakoplova dalje od fronte vjerojatno nije dovoljno jer Rusi posjeduju balističke i krstareće rakete koje mogu pogoditi cijelu Ukrajinu. Zbog toga bi ukrajinski zapovjednici mogli zaštititi zrakoplove i posade tako što ih drže stalno u pokretu.
Ukrajinske borbene brigade uvijek ističu da je nepredvidljivost jedan od najboljih načina da se osujete ruski planovi. Ukrajinski piloti ‘gotovo nikada ne polijeću i ne slijeću na isti aerodrom‘, rekao je general James Hecker, zapovjednik američkih zračnih snaga u Europi i Africi.
No sve češći ruski napadi na parkirane zrakoplove trebao bi natjerati Ukrajince da budu još nepredvidljiviji. Osim toga, trebali bi izgraditi ojačana skloništa za parkirane avione i rasporediti više mamaca.
‘Zračne snage čine sve što mogu kako bi se suprotstavile neprijatelju i dovele ga u zabludu, za što koriste lažne modele i druga sredstva‘, kaže Ignat.
Što god Ukrajinci odabrali učiniti, moraju to učiniti brzo. ‘Sustavni nemar mogao bi nas sve sahraniti u ovom ratu‘, upozorio je ukrajinski novinar Ilija Ponomarenko.
Ono što posebno ljuti zagovornike suverene Ukrajine, jest da su i ruski zrakoplovi jednako ranjivi u svojim bazama blizu ukrajinske granice, no Ukrajincima su tu ruke vezane jer im američka politika zabranjuje da te zrakoplove napadaju oružjem američke proizvodnje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....