15 POGINULIH

Objavljeno vještačenje o padu nadstrešnice u Novom Sadu: Bila je znatno teža nego je predviđeno

Nadstrešnica iznad glavnog ulaza u halu Željezničke stanice u Novom Sadu srušila se 1. studenog 2024. te usmrtila 15, a teško ozlijedila dvije osobe

Željeznička stanica u Novom Sadu

 Vlado Kos/Cropix

Fakultet tehničkih znanosti Sveučilišta u Novom Sadu rekao je da je konstrukcija nadstrešnice iznad glavnog ulaza u halu Željezničke stanice u Novom Sadu prije loma bila opterećena opterećenjem koje je od prvotno predviđenog bilo veće za oko 107 kg/m2, odnosno 23,11 tona, piše N1 Televizija. Vještaci koji su obavili vještačenje koje je naredilo Više javno tužilaštvo u Novom Sadu smatraju da su se vizualne naznake loma danima morale moći vidjeti.

Nadstrešnica iznad glavnog ulaza u halu Željezničke stanice u Novom Sadu srušila se 1. studenog 2024. godine te usmrtila 15, a teško ozlijedila dvije osobe. Javni tužilac Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu naredio je vještačenje zbog sumnje da je nadstrešnica nepropisno i nepravilno izgrađena te da je puštanjem iste u upotrebu počinjeno kazneno djelo protiv opće sigurnosti.

"Zatege kao ključni konstruktivni element osiguranja nosivosti i stabilnosti nadstrešnice su u trenutku rušenja bile u stanju smanjene nosivosti i povećanog opterećenja", rekao je Fakultet tehničkih znanosti Sveučilišta u Novom Sadu.

Vještaci su utvrdili da je stanje čeličnih žica od kojih su zatege izrađene degradirano. "Smanjena nosivost je potvrđena rezultatima laboratorijskih ispitivanja Instituta IMS, prema kojima je, u trenutku neposredno pred rušenje, oko 40 posto žica u zategama bilo van funkcije. Uzrok ovakvog stanja je korozija koja se javila u kablovima na spoju zatege i krovnog nosača", rekli su vještaci. "Ovaj nedostatak je mogao biti utvrđen putem pregleda konstrukcije tijekom kontrolnih pregleda propisanih u okviru redovnog održavanja objekta", dodali su vještaci.

Laboratorijsko ispitivanje izuzetih uzoraka potvrdili su da osnovni materijal koji je ugrađen u konstrukciju nadstrešnice zadovoljava zahtjeve projekta, piše N1 Televizija.

"Nadstrešnica je većim dijelom, u konstruktivnom smislu, izvedena na kvalitetan način, čime je postignuto stanje koje je osiguralo pouzdanu eksploataciju u periodu od izgradnje do trenutka rušenje u uvjetima izostanka redovnog održavanja i povećanog opterećenja za oko 15 posto. Treba reći da ovo opterećenje približno odgovara opterećenju od snijega za koje je konstrukcija računata, ali objašnjava i činjenicu kako je došlo do otkaza bez snijega na nadstrešnici", rekli su vještaci.

Vještačenjem je utvrđeno da su svi materijali koji su korišteni tijekom izgradnje Željezničke stanice u Novom Sadu bili zadovoljavajućeg kvaliteta i da se pad nadstrešnice dana 1. novembra 2024. ne može pripisati nezadovoljavajućem kvalitetu ugrađenih materijala tijekom izgradnje objekta 1964. godine.

Rezultati vještačenja ukazuju na zaključak da je do rušenja konstrukcije došlo kombinacijom dva glavna čimbenika koja su djelovala na konstrukciju tako da su umanjivala njenu nosivost, stoji u izvještaju. Prvi su zatege, koje su kao „konstruktivni element osiguranja nosivosti nadstrešnice u trenutku rušenja bile u stanju smanjene nosivosti pod djelovanjem povećanog opterećenja“. Drugi čimbenik, koji je u kombinaciji s prvim djelovao na konstrukciju tako da su zajedno umanjivali njenu nosivost, bilo je višestruko povećanje opterećenja zatega u odnosu na originalni projekt, piše N1 Televizija.

"Smanjenje nosivosti zatega i njihovo preopterećenje je pokrenulo mehanizam loma u krutim vezama poprečnih greda nadstrešnice u stubove južne fasade objekta. Popuštanjem krutih veza na vezi fasadnih stubova i poprečnih nosača stvorili su se uvjeti za potpuno otkazivanje zatega i pojavu krtog loma nadstrešnice", rekli su vještaci.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
31. prosinac 2024 19:03