NEMIRNO CRVENO MORE

Europi se crno piše. ‘Ovo je već treća velika kriza u dvije godine. Stiže recesija...‘

Američki poslovni dnevnik razgovarao je sa stručnjacima o posljedicama napada na Crveno more. Najgore se piše Starom kontinentu

Container storages are seen at a container terminal in the port of Rotterdam, Netherlands on January 11, 2023. The millions of containers unloaded by Rotterdam‘s giant cranes make it Europe‘s largest port, but the Dutch city is also dealing with ever larger amounts of a less welcome cargo: cocaine. A record of nearly 70 tonnes of the drug was intercepted in 2021, up 74 % from a year before, said Ger Scheringa, who leads a team of armed customs officers at the port. Rotterdam and Antwerp in neighbouring Belgium were the two main entry points used by a Dubai-based ”super cartel” supplying a third of Europe‘s cocaine, which Europol said it busted in November. The cocaine is usually hidden in containers, or sometimes underneath ships in openings below the water line where they are then recovered by divers.,Image: 749227471, License: Rights-managed, Restrictions:, Model Release: no, Credit line: Utrecht Robin/ABACA/Abaca Press/Profimedia

 Utrecht Robin/abaca/Abaca Press/Profimedia/Utrecht Robin/abaca/abaca Press/profimedia

Nemirno Crveno more moglo bi oslabiti ionako izmučeno europsko gospodarstvo. Napadi jemenskih pobunjenika na trgovačke brodove treća su velika kriza u dvije godine, piše Wall Street Journal, dodajući da je američko gospodarstvo relativno otporno na probleme na toj ruti, ali se zato europsko suočava s ozbiljnim problemima.

Brodarske kompanije preusmjerile su svoje teretne brodove i odabrale sigurniju dužu rutu oko Rta dobre nade, a to je posljedično povećalo cijene transporta i izazvalo strah da će na policama nedostajati neke robe. Postoji ozbiljan rizik od usporavanja slabljenja inflacije i smanjenja rezanja kamatnih stopa na kredite.

image

Stanovnici Jemena odaju počast poginulim borcima hutističkog pobunjeničkog pokreta, koji posljednjih mjeseci napadaju brodove u Crvenom moru

Mohammed Huwais/Afp

"Jasno je da ovo dovodi u pitanje rast, a povećava prijetnju od inflacije. Možda čak govorimo i o recesijskom riziku", kaže Ana Boata, glavna ekonomistica u osiguravateljskoj kući Allianz Trade, za američki poslovni dnevnik. Najnovija geopolitička događanja mogla bi zacementirati asimetriju između Europe i Amerike, ocijenio je dnevnik, dodajući da su Sjedinjene Države iz krize prouzročene ratom u Ukrajini izašle snažnije. Kada je riječ o uvozu koji stiže Crvenim morem, postoje neke važne robe, ali u usporedbi s drugim rutama i gospodarstvima taj je uvoz relativno malen. Americi uvijek preostaje Pacifik.

Prekidi u opskrbi zasad nisu veliki, posebice u usporedbi s blokadama iz 2020. i 2021. godine. Osim toga, trgovački lanci izvukli su pouke iz vremena pandemije i imaju popunjenija skladišta. Šef Ikee, Jesper Brodin, rekao je da zbog Crvenog mora prijevoz traje deset dana dulje, ali se to još ne odražava na kupce. Pepco je također zabilježio vrlo male probleme, ali upozorava da bi se to moglo promijeniti ako se zastoji nastave.

image

Zračna snimka grada Janbua na obali Crvenog mora

Patrick Hertzog/Afp

Oko 40 posto robne razmjene između Europe i Azije odvija se Crvenim morem, podsjeća WSJ. Problemi za autoindustriju zvuče ozbiljnije. Američka autokompanija Tesla objavila je da ih je dulje vrijeme isporuke komponenti, zbog preusmjeravanja prometa, natjeralo na suspendiranje proizvodnje u jedinoj velikoj tvornici koju kompanija ima u Europi - blizu Berlina. Volvo, kompanija u švedsko-kineskom vlasništvu, objavio je da je odgoda dostave komponenti za gradnju motora u njihovoj tvornici u Belgiji zaustavila operacije na tri dana. Volkswagen kaže da njihove tvornice zasad posluju bez prekida, ali "pomno motre situaciju i u kontaktu su sa svojim opskrbljivačima".

Problemi bi mogli biti na vidiku. WSJ prenosi procjenu Oxford Economicsa, kompanije za ekonomske analize i predviđanja, o tome da prosječno putovanje broda od Tajvana do Amsterdama traje 25,5 dana, a oko juga Afrike 34 dana. Dodatno vrijeme koje se troši smanjuje godišnji kapacitet broda, a može se odraziti i na cijene na drugim rutama, uključujući pacifičku.

image
Aaron Lau/Afp

Freightos Baltic Index izvijestio je da su se cijene kontejnerskog prijevoza na globalnoj razini udvostručile između 22. prosinca i 12. siječnja. Problem koji bi mogao dodatno produljiti vrijeme putovanja je potreba dolijevanja goriva, a WSJ napominje kako su afričke luke - u prvom redu Durban - ionako kapacitetima rastegnute.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 04:26