UDAR NA PUTNIKE

EU jamči naknadu putnicima ako im let kasni više od tri sata. To bi se uskoro moglo ukinuti

Aviokompanije su očito dovoljno dugo radile pritisak na europske regulatore da ta stroga pravila malo olabave

Ilustracija

 Vladimir Dugandžić/Cropix

Jedno od dosad najnaprednijih izborenih potrošačkih prava, ono da u slučaju kašnjenja leta više od tri sata putnik ima pravo na naknadu između 250 i 600 eura, uskoro bi mogla biti stvar prošlosti, piše Politico.

Aviokompanije su očito dovoljno dugo i dovoljno uporno radile pritisak na europske regulatore da ta stroga pravila malo olabave, a iako se rasprava o tome odbijala godinama, čini se da će potrošačima presuditi češko predsjedanje Vijećem EU, čije je vodstvo, tvrdi Politico, najavilo otvaranje rasprave o reviziji europskih pravila o kompenzaciji - raspravi koja je bila blokirana još 2013. godine.

Pravo na naknadu između 250 i 600 eura za kašnjenje letova više od tri sata na području Europske unije vrijedi posljednja dva desetljeća, a Međunarodno udruženje za zračni promet (IATA) tvrdi kako su aviooperateri samo između ožujka i svibnja 2020. godine putnicima na području Unije i Velike Britanije isplatili 9,2 milijarde eura na ime kompenzacija, što im je dodatno otežalo ionako ograničeno poslovanje zbog nacionalnih lockdownova.

Nema opravdanja

Osim toga, aviokompanije godinama regulatore uvjeravaju kako visina kompenzacije za kašnjenja iznad tri sata nije opravdana jer nije logično da bi takva kratka kašnjenja putnicima doista mogla uzrokovati veće probleme s putovanjima.

"Mislim da se svi možemo složiti kako nešto ne štima u računici po kojoj si kartu platio 60 eura, a nazad dobio čak 300 jer je let kasnio", kazao je Politicu Thomas Reynaert, direktor briselske lobističke organizacije Airlines for Europe.

Zadnji pokušaj da se ova pravila revidiraju datira u 2013. godinu, kad je Europska komisija objavila revidirani prijedlog pravila o kompenzaciji koji je preporučivao da se naknade isplaćuju tek za letove koji kasne pet i više sati, a sadržavao je i popis izvanrednih okolnosti u kojima su aviokompanije bile oslobođene od ovog pravila.

Sve to, naravno, u suprotnosti je s onim za što se posljednjih dana aktivno zalažu predstavnici različitih potrošačkih grupacija, između ostaloga i krovne briselske udruge za zaštitu potrošača BEUC.

Oni, logično, smatraju da je pandemija pokazala kako pravila dodatno treba postrožiti, a ne ići u njihovo razvodnjavanje te da bi se naknade trebale isplaćivati po automatizmu umjesto da se potrošači, kao što je to slučaj sada, mjesecima moraju iscrpljivati u pregovaranju s operaterima da im isplate ono što im pripada.

Sporno tumačenje

"Ako putuješ od Portugala do Litve za 30 eura, a potom zbog kašnjenja aviona zaglaviš negdje dva dana između letova, je li pošteno dobiti tek nekoliko eura kompenzacije? Ne, moramo barem zadržati postojeće uvjete te postrožiti njihovo provođenje u praksi", kazao je BEUC-ov pravni savjetnik Steven Berger.

Brojni slučajevi, tvrde predstavnici avijacije, završe na sudovima koji pak imaju svoje tumačenje odredbi.

"Zakon koji je usvojila Unija više uopće nije zakon koji se primjenjuje, imamo puno noviteta koji su nastali kao tumačenja pojedinih sudaca", kazao je voditelj odjela avijacije pri Oracle Solicitors Harry Snook te je dodao da legislativa očito ima problem ako se njene odredbe naknadno moraju tumačiti na sudovima.

Potrošačke udruge pak tvrde da tako velik broj slučajeva završava na sudovima zato što aviooperateri odbijaju poštivati potrošačka pravila te izbjegavaju plaćanje kompenzacija, a tržište su iz istog razloga u međuvremenu preplavile i agencije koje potrošačima za određeni postotak pomažu ostvariti njihova prava.

Jedan češki dužnosnik Politicu je potvrdio kako se Prag zalaže da se rasprava o kompenzacijama svakako otvori, ali da aviokompanije očekuju da će se ona preliti i na razdoblje kad će Vijećem predsjedati Švedska.

Šef Ryanaira Michael O‘Leary EU poziva da svoja pravila prilagodi na način kako će to najvjerojatnije napraviti i Velika Britanija. Ta zemlja, naime, nakon izlaska iz EU priprema svoja pravila o kompenzacijama koja će ovisiti o cijenama karata.

Primjer Velike Britanije

Inače, prema postojećim pravilima putnici imaju pravo na 250 eura naknade u slučajevima kašnjenja dužim od tri sata te na relacijama do 1500 kilometara, 400 eura dobiva se za letove koji kasne preko tri sata na relacijama od 1500 do tri tisuće kilometara te 600 eura za kašnjenja na relacijama preko 3500 kilometara, s time da kašnjenje mora biti najmanje četiri sata. Za sve ispod toga putnik dobiva 300 eura.

Sudovi su dodatno postrožili praksu isplata

Predstavnici avijacije inzistiraju na svojim stavovima i traže ublažavanje uvjeta za isplatu naknada, a upozoravaju i kako kompanije kontinuirano imaju problem sa sudovima, koji regulaciju glede kompenzacije nerijetko tumače i strože nego što je ona propisana, inzistirajući da kompanije plaćaju penale u nekim situacijama u kojima to navodno ne proizlazi iz legislative. Recimo, prema postojećim pravilima, kompanije nisu dužne plaćati naknadu za kašnjenja koja su posljedica izvanrednih okolnosti.

No, aviokompanije tvrde kako ne postoji suglasje oko toga što su to izvanredne okolnosti te da mnoge sudske presude budu u korist potrošača i onda kada to, smatraju, ne bi trebao biti slučaj, što znači da se praksa tijekom godina postrožila.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 08:45