FINANCIJSKI PLAN

Rast troškova za ceste na 1,7 milijardi eura, a Hrvatske ceste idu u minus

Trogodišnji financijski plan Vlade s rashodima koji ne prate realne prihode pa se ide na zaduživanje

Oleg Butković

 Ranko Šuvar/Cropix

Financijski plan za 2024. godinu, s projekcijama za 2025. i 2026. godinu, Hrvatskih cesta otkriva da Vlada u te tri godine u izgradnju i rekonstrukciju državnih i brzih cesta, spojeve na autocestu te u ostale zahvate na državnim cestama, planira izdvojiti čak 1,7 milijardi eura. Kada se tome doda i plan za ovu godinu, suma se penje na oko nevjerojatne dvije milijarde eura.

Ono što je u svemu tome zabrinjavajuće jest to da prihodi Hrvatskih cesta u trogodišnjem razdoblju, 2024.-2026., ne prate rashode. Stoga je u ovom financijskom planu unaprijed uračunat financijski minus tijekom te tri godine. Tako se predviđa da će Hrvatske ceste 2024. imati financijski minus od 100,4 milijuna eura, što je za više od 100 posto više nego ove godine. Godine 2025. godine minus će se povećati na 199,3 milijuna eura, a 2026. na čak 299,2 milijuna eura.

Najveća ulaganja predviđaju se 2025. i 2026. godine. Svi ti radovi planiraju se financirati kreditnim zaduživanjem, sredstvima EU te naknadom iz goriva. U dokumentu Vlade navodi se da su 30. lipnja ove godine ukupne obveze tvrtke bile 1,4 milijarde eura, i veće su za 86,25 milijuna eura, ili 6,4% u odnosu na njihovo stanje 31. prosinca 2022. godine.

Prema ovom ambicioznom planu, koji se može čitati i kao predizborni plan HDZ-a u području cestovne infrastrukture, u razdoblju od 2024. do 2026., najavljuje se izgradnja novih 160 kilometara državnih cesta te rekonstrukcija 280 kilometara postojećih državnih cesta.

Nove obilaznice

U obilaznice i spojeve državnih cesta planira se u te tri godine uložiti oko 225 milijuna eura. Riječ je o projektima koji su za lokalnu zajednicu najvažniji.

U ovom dokumentu navedeno je čak 38 projekata obilaznica koji se namjeravaju realizirati. Između ostalog, navedeni su: Srijemska granična transverzala, dionica Ilok - Lipovac, obilaznica Zaprešića, križanje Širina u Solinu, spojna cesta čvor Sisak - Sisak, obilaznica Preloga, obilaznica Vukovara, brza cesta Požega - Staro Petrovo Selo, obilaznica Požege i Velike, obilaznica Nedelišća i Pušćina, Obilaznica Drniša, obilaznica grada Ogulina, zapadna obilaznica Našica, obilaznica Šenkovca, gradski prsten u Karlovcu, sjeverna obilaznica Čakovca itd.

Planira se i izgradnja i rekonstrukcija brzih cesta. Za tu namjenu namjerava se u tri godine izdvojiti 375,62 milijuna eura. Riječ je o ukupno 13 projekata, među kojima su brze ceste Farkaševac - Bjelovar, Bjelovar - Virovitica - GP Terezino Polje, Kloštar Vojakovački - Križevci, Solin - Stobreč - Dugi Rat - Omiš, Nuštar - Vukovar, Varaždin - Ivanec - Krapina,

Računaju na EU

Kašina - Zlatar Bistrica, Daruvar - Lipik, Suhopolje - Slatina itd. Uza sve to, u tri godine za investicijsko i redovno održavanje cesta namjerava se uložiti oko 520 milijuna eura. Prihodi od poslovanja u razdoblju od 2024. do 2026. planirani su u iznosu od 1,2 milijarde eura. Najveći udio odnosi se na kapitalne pomoći iz proračuna. Značajni prihod je i na temelju prijenosa sredstava EU.Tijekom te tri godine planira se povući 246 milijuna eura.

Kreću radovi na novom sustavu za naplatu cestarine

U financijskom planu Hrvatskih autocesta navodi se kako će se do 2026. godine sredstva izdvojiti za gradnju dionice autoceste od Belog Manastira do mađarske granice, obilaznice Novog Vinodolskog, dionice autoceste Lekenik - Sisak te nekoliko čvorova na autocestama.

Sljedeće godine planira se početak radova na implementaciji novog elektroničkog sustava za naplatu cestarine. Projekt će se, kako se navodi, financirati iz zajma u sklopu EU Mehanizma za oporavak i otpornost u ukupnom iznosu odobrenih 110,000.000 eura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. svibanj 2024 08:48