VELIKA ŠKRTICA

Kako izbjeći da vam se božićni shopping na kraju pretvori u noćnu moru

Prije plaćanja pročitajte uvjete kupnje i povrata robe kako dar najboljem prijatelju ne biste predavali u suzama

Božićna kupovina; ilustracija

 Jure Miskovic/Cropix

Ah, stiglo je to prekrasno razdoblje - vrijeme sumanutog kupovanja darova, uglavnom s malo znanja o potrošačkim pravima i velikim apetitima jednog kad se pokaže da dar treba vratiti. Istina - trgovci često budu bezobrazni i ne poštuju prava potrošača, no mnogi potrošači pate od kroničnog nedostatka poznavanja zakona i propisa, što bi se itekako moglo odraziti na kućni budžet. Prije plaćanja, pročitajte stoga uvjete kupnje i povrata robe kako dar najboljem prijatelju ne biste predavali u suzama. ?

Kupio sam dar prijatelju koji mu se ne sviđa. Nema problema, sigurno ga mogu vratiti?

Ako je online i nije prošlo više od 14 dana, možete, no ako je bila riječ o kupnji u fizičkoj trgovini, onda, nažalost, ovisite o dobroj volji prodavača. Zakon o zaštiti potrošača, naime, predvidio je da kupac ima pravo na reklamaciju proizvoda kupljenog u trgovini isključivo ako on ima neki feler, no ne obvezuje trgovca da zamijeni proizvod, a kamoli da vrati novac u slučaju da ste se predomislili u međuvremenu. Srećom, većina trgovina dopušta zamjenu za neki drugi artikl ili veličinu u roku koji su sami odredili, no prije plaćanja svakako pitajte kakva su pravila.

Prijatelju sam kupio dar koji je neispravan. Nema veze, imam pravo tražiti odmah novac natrag?

Ne ide to baš tako. Da, potrošač ima pravo na reklamaciju proizvoda koji je neispravan, no to ne znači da vam je trgovac odmah dužan vratiti novac. Prije toga, moći ćete odabrati između popravka ili zamjene za drugi artikl, a ako to nije moguće jer bi popravak trajao predugo ili u trgovini više nema istog takvog proizvoda, onda možete tražiti povrat novca.

Ima li nekakav način da dar predam prijatelju s računom, a da on ne vidi cijenu?

Ima, ima - većina trgovina već godinama, posebno u vrijeme božićnih blagdana, izdaje takozvani poklon-račun na kojemu je ispisan naziv proizvoda, vidi se vrijeme i datum kupnje, no sakriven je iznos pa primatelj dara neće znati koliko ste potrošili na njega. Naravno, treba računati da će cijenu doznati ako odluči zamijeniti dar, no ako mu se dopadne, iznos koji ste na njega izdvojili mirno možete ponijeti u grob.

Prijatelj je odlučio vratiti dar jer je imao grešku, ali ga nisu htjeli primiti bez originalne ambalaže. Je li to prema propisima?

Naravno da nije - Zakon ni u jednom djelu ne uvjetuje kupcu da proizvod mora vraćati u originalnoj ambalaži pa vam ni jedan trgovac to ne bi smio odbiti. Dapače, u Zakonu o zaštiti potrošača izričito piše da trgovac mora, na zahtjev potrošača, zadržati ambalažu prodanog proizvoda i zbrinuti je sukladno s posebnim propisima pa bi uvjetovanje vraćanja proizvoda s originalnom ambalažom bilo besmisleno.

Kupio sam dar i mislio da dobivam besplatno zamotavanje, a na kraju sam ga morao platiti. Sam sam si kriv?

Ne nužno. Naime, trgovac smije naplatiti uslugu zamatanja, no u tom slučaju prema zakonu cijena usluge zamatanja mora biti vidljivo i jasno istaknuta. Osim same cijene usluge, vidljivo i jasno mora biti istaknuta i cijena ukrasnog papira, kao i bilo kakvih drugih ukrasa. U slučaju da te informacije nema, trgovac vam ne smije naplatiti zamatanje.

Naručila sam dar za prijateljicu online, ali neće stići na vrijeme. Mogu li tražiti povrat novca?

Prema europskoj regulativi, kad ljudi naručuju robu putem interneta, moraju dobiti informaciju o datumu dostave, a ako te informacije nema, računa se da roba mora stići u roku od 30 dana. Ako vam je trgovac sam ponudio dostavu u ranijem roku, dođe li do kašnjenja, prema zakonu dužni ste ga kontaktirati i dati mu dodatni rok od osam do deset dana za dostavu naručenog. Tek ako ni taj rok ne ispoštuje, imate pravo tražiti raskid ugovora i povrat novca. U slučajevima kad naručujete robu čija je dostava baš vezana uz neki konkretni datum - recimo, rođendan ili Božić - od trgovca pisanim putem prije kupnje morate tražiti potvrdu da će vam roba doista stići do tog datuma. Ako ste takvu potvrdu dobili, a roba svejedno nije stigla, tada možete odmah zatražiti raskid ugovora, bez davanja dodatnog roka trgovcu.

Kad prijateljici darujem voucher, može biti mirna - on ima neograničeni rok trajanja?

Uh, nikako se nemojte tako zeznuti. Ne postoji zakonom definiran rok trajanja poklonbona, što znači da svaki trgovac ima pravo sam odrediti koliko dugo će vrijediti izdani voucher. Postoje trgovine u kojem voucheri vrijede i nekoliko godina, ali postoje i one u kojima je rok samo nekoliko mjeseci. Zato, tražite informaciju prije kupnje i obavezno tražiti neki dokaz na kojem je vidljivo dokad je bon moguće trošiti.

Dar šaljem poštom, ali nema potrebe da plaćam osiguranje. Ako ga izgube, Pošta će mi ionako morati nadoknaditi vrijednost?

Ne budite ludi - ako šaljete nešto skupo, obavezno napišite cijenu i platite osiguranje. Ako to ne učinite, paket je osiguran do iznosa od 100 kuna pa u slučaju gubitka ili oštećenja zapravo ostajete i bez dara i bez novca. Nema razloga upropastiti si Božić zbog škrtosti!

Dar koji sam kupila u trgovini i dostavom poslala prijateljici stigao je oštećen. Kome se žaliti?

Ako je dostavu robe organizirala trgovina, onda problem oštećene robe treba riješiti trgovac pa se žalite izravno na mjestu gdje ste platili proizvod. Ako ste dostavu pak organizirali sami, onda se žalite dostavnoj službi koja vam je oštetila robu.

Djetetu kupujem igračke. Ne trebam brinuti oko toga što uzimam, više-manje je to sve isto?

Nikako nije isto, dapače, Državni inspektorat redovito obavještava o opasnim igračkama koje se prodaju online, najčešće iz Kine, i to putem platformi Wish ili AlliExpress, a samo u prosincu otkriveno ih je već desetak takvih. Među njima i jedan set za bojanje, dječji termometar, luk i strijela, lutke, dječji kostimi, plišanci... Prije kupnje pregledajte malo sustav RAPEX da ne naletite na “minu”.


Imate prijedlog za veliku škrticu? Pišite na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 13:47