Nissan i Honda usred su pregovora o spajanju dvaju kompanija. Ako bi se dogovor postigao to bi značilo da je u Japanu stvoren novi titan autoindustrije vrijedan 52 milijarde dolara.
Dvije tvrtke upravo razmatraju najbolju taktiku za tržišnu borbu s brzorastućim kineskim proizvođačima električnih vozila, te traže način kako najbrže povećati potražnju za električnim vozilima, izvijestio je Financial Times.
Razgovori su još u ranoj fazi, no postoji zabrinutost u javnosti kako bi spajanje dva najpoznatija japanska brendova automobila moglo rezultirati velikim brojem otkaza.
Dioničari drugačije gledaju na situaciju. Zbog rasta očekivanja radi pregovora dionice Nissana na tokijskoj burzi porasle su za 23,7 posto. Hondine dionice su, pak, rasle za nešto više od 3 posto.
Dionice Nissana, koji ima unakrsnu dioničarsku strukturu s Renaultom, ove su godine, do najave o spajanju, pale za 40 posto, smanjivši njegovu tržišnu kapitalizaciju na 8,2 milijarde dolara. Honda ima tržišnu vrijednost od 44 milijarde dolara. Ako bi se stvorila nova tvrtka, odmah bi bila rangirana kao treći najveći svjetski proizvođač automobila iza Toyote i Volkswagena.Time bi privukli značajne investicije i mogli bi se upustiti u utrku s najvećim proizvođačima električnih vozila. američkom Teslom i kineskim BYD-om.
Panika u Nissanu
Nissan i Honda najavili su još u ožujku da će se udružiti u razvoju električnih vozila, a razgovori su nakon pobjede Donalda Trumpa na američkim izborima i njegove najave dosegli novu razinu.
Panika se posebice osjeća u Nissanu, gdje je u studenom predstavljen hitni plan oporavka koji uključuje zatvaranje 9000 radnih mjesta, odnosno smanjenje globalnih proizvodnih kapaciteta za 20 posto. Nissan već nekoliko mjeseci traži glavnog investitora, a Financial Times je u studenom izvijestio kako razmatraju "sve opcije", uključujući spajanje s Hondom.
Kombinacija Nissanove niske tržišne vrijednosti i njegovih značajnih proizvodnih kapaciteta u SAD-u učinila je tvrtku privlačnom metom za kupce izvan Japana, rekli su, pak, za FT japanski bankari koji se bave akvizicijama.
- Svakako postoje tvrtke koje gledaju na Nissanova postrojenja u SAD-u kao priliku da zaobiđu sve tarife koje će Trump nametnuti. Cijena je dovoljno niska da bi se to isplatilo učiniti -otkrio je za FT bankar koji je savjetovao nekoliko japanskih proizvođača automobila.
Uloga države
Upravitelji fondova u Tokiju tvrde kako su vrlo skeptični prema bilo kakvom spajanju, ponajprije jer se poslovi Nissana i Honde preklapaju.
- Teško je zamisliti da bi Honda to učinila bez neke vrste subvencije ili jamstva japanske vlade - rekao je čelnik jednog velikog, neimenovanog fonda za FT.
No japanska vlada iznijela je ideju o spajanju Nissana i Honde 2020. Dužnosnici u Tokiju strahuju da se domaći proizvođači automobila neće moći natjecati s kineskim konkurentima kao samostalne tvrtke, unatoč tome što su svjesni kako će to negativno utjecati na zapošljavanje. FT je prošlog mjeseca izvijestio da bi Renault bio otvoren za prodaju dijela svojih udjela u Nissanu Hond. Nissan ima 15 posto glasačkog udjela u Renaultu koji je prošle godine reorganizirao svoj savez s Nissanom, pri čemu je francuska grupacija smanjila svoj udio u japanskoj tvrtki na nešto ispod 36 posto.
Spajanje Nissana i Honde imalo bi posljedice i na Mitsubishi Motors, u kojem Nissan ima gotovo 27 posto udjela. Mitsubishi bi time postao dio proširene tvrtke, a tri brenda bi kombinirale godišnju proizvodnju od oko 8 milijuna vozila.
Nissan je nedavno bio na meti aktivističkih ulagača, uključujući Effissimo Capital Management, hedge fond sa sjedištem u Singapuru, poznat po kampanjama visokog profila protiv nekih od najvećih imena u Japanu, uključujući Toshibu. Ako se pregovori o spajanju između Nissana i Honde nastave, dvije bi tvrtke morale smisliti kako pomiriti svoje izrazito različite korporativne kulture.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....