Budite na oprezu

Radite li i vi kardinalnu grešku kod rezervacije apartmana? Može vam uništiti godišnji odmor

Pametno planiranje putovanja uz jednostavne mjere opreza tijekom online pretraživanja smještaja može vas spasiti od neugodnosti
 Nikola Vilic/Cropix

Iako po nestabilnom vremenu ne bismo rekli da je ljeto iza ugla, do službenog početka nove sezone ostalo je vrlo malo. Neki su već pomno isplanirali svoje godišnje odmore, no mnogo je i onih koji zbog rekordno visoke inflacije i troškova života pretražuju mračne kutke interneta u potrazi za što povoljnijim smještajima.

Rezultati nedavnog istraživanja tržišta vodeće tvrtke za internetsku sigurnost McAfee pokazali su da takve metode pronalaska smještaja koristi 56 posto putnika, zbog čega su laka meta cyber kriminalaca. Online rezervacija apartmana je u velikom porastu, čak 94 posto ljudi prema istraživanju ove godine se oslanja upravo na tu soluciju. To ne čudi jer su povoljne ponude smještaja svuda oko nas te ih je lako i jednostavno rezervirati.

No, online rezervacija može biti i nesigurna, posebice za one koji nemaju velikog iskustva u prepoznavanju lažnih ponuda i loših smještaja. Kako ne biste nasjeli na sve veće internetske prijevare u turističkom sektoru, ostali bez novca i uništili si godišnji odmor, u nastavku donosimo nekoliko važnih savjeta za sigurno online bukiranje smještaja.

Koristite provjerene platforme

Jako često se dogodi situacija da unajmljivači zbog želje da dodatno uštede na smještaju pronalaze opskurne web stranice ili platforme za iznajmljivanje. One na prvi pogled ne izgledaju sumnjivo, no odaju ih gramatičke greške i recenzije lažnih korisnika. Sadržaj na pouzdanim stranicama redovito se uređuje i lektorira kako bi se izbjegle greške koje narušavaju profesionalnu sliku pružatelja usluga.

Još jedna stvar na koju valja obratiti pozornost jest naziv domene internetske stranice. Domene najviše razine obično završavaju na .com ili na kraticu zemlje u kojoj se stranica nalazi, primjerice za Hrvatsku je to .hr.

Kako si ne biste pokvarili odmor, potrudite se smještaj rezervirati na poznatim servisima za iznajmljivanje s dobrom reputacijom. Možda ćete morati platiti malo više, ali barem ćete biti sigurni da vas nitko neće prevariti.

Čitajte recenzije

Svakoj pouzdanoj tvrtki za iznajmljivanje smještaja i unajmljivaču, bilo u regiji ili u svijetu, važno je zadovoljstvo njihovih gostiju. Zato na svojim stranicama imaju opciju za ostavljanje recenzija i ocjena, gdje gosti dijele dojmove o kvaliteti smještaja, usluzi, sadržajima, čistoći i drugim važnim aspektima. Ove recenzije vam pomažu da steknete realan uvid u ono što možete očekivati ​​ako se odlučite rezervirati određen smještaj.

image
Shutterstock

Osim toga, recenzije mogu pružiti i informacije o vlasniku smještaja, komunikaciji i uspješnosti rješavanja eventualnih problema. Ako primijetite da niti jedan smještaj nema ocjenu ili su recenzije one napisane na vrlo nerazumljiv, gramatički neispravan ili pomalo generičan način (drugim riječima, sve su slične), velika je vjerojatnost da ste naletjeli na nepouzdanu stranicu.

Detaljno proučite smještaj

Internetski prevaranti postaju sve sofisticiraniji i koriste razne načine kako bi vas privukli da posjetite lažne web stranice koje izgledaju jednako dobro kao i one legitimne. Na njima se nerijetko nalaze fotografije smještaja koje izgledaju fantastično i pomalo „predobro da bi bilo istinito“.

Da bi privukli veliki broj gostiju, iznajmljivači znaju da se moraju dobrano potruditi i potencijalima gostima što detaljnije prikazati što smještaj nudi. Ako je oglašivač stavio tek nekoliko fotografija smještaja ili ako niti jedna ne prikazuje unutrašnjost objekta, to je znak za uzbunu.

Svakako provjerite lokaciju, odnosno adresu željenog smještaja na online karti. Lokacija bi trebala stajati uz oglas na vidljivom mjestu. Ako je nema ili je vlasnik odbija dati, potražite neki drugi smještaj.

Kontaktirajte vlasnika

Sva komunikacija između iznajmljivača i unajmljivača trebala bi se odvijati na servisu na kojem ste pronašli smještaj. No, mnogi vlasnici smještaja uz sve potrebne informacije objavljuju i kontakt broj na koji ih možete dobiti.

Ako vas zanimaju dodatni detalji oko sadržaja smještaja, svakako kontaktirajte iznajmljivača, prvo putem poruka na servisu. Uostalom i da provjerite je li riječ o pouzdanoj osobi. Ako domaćin inzistira samo na komunikaciji izvan servisa, svakako pojačajte oprez i ne nasjedajte na razna obećanja, osim ako vam njegov smještaj netko nije usmeno preporučio.

Obratite pažnju na uvjete otkazivanja

Svaka sigurna platforma za smještaje ima jasno definirana pravila za otkazivanje rezervacija i politiku povrata novca. Ova opcija je vrlo važna kako bi korisnici bili zaštićeni u slučaju nepredviđenih okolnosti ili problema s rezervacijom.

image
Shutterstock

Kod nekih smještaja postoji unaprijed određen vremenski rok do kojeg je otkazivanje rezervacije besplatno. Nakon tog roka se rezervacija djelomično ili u cijelosti naplaćuje. Ako postoji visoka vjerojatnost da ćete morati otkazati putovanje, možete potražiti smještaj s fleksibilnim uvjetima otkazivanja ili provjeriti ima li dostupnih opcija putnog osiguranja koje pokriva otkazivanje.

Ne plaćajte unaprijed

Zamislite da ste odletjeli preko pola svijeta, uzbuđeno dolazite na lokaciju, ali vaš smještaj je nepostojeći? To se događa i češće nego što mislite, posebice zato što mnogi od nas rade veliku grešku kod unajmljivanja – plaćaju cijeli iznos unaprijed. Da vam se ovakva situacija ne dogodi ili ne ponovi, birajte smještaje koje možete rezervirati bez plaćanja.

Osim što vam se može naplatiti smještaj koji ne postoji, zbog ove greške ugrožena je i vaša kreditna kartica. Neki servisi unaprijed naplaćuju dio iznosa za smještaj, ali ta informacija treba biti jasno istaknuta na njihovim stranicama.

Da su internetske prijevare česte i u turističkom sektoru slaže se i Tomislav Ramljak, dipl. socijalni radnik, predsjednik Centra za sigurniji Internet i Centra za nestalu i zlostavljanu djecu. No, vrlo su zastupljene i prevare prilikom kupnje raznih proizvoda, one romantične te investicijske prevare u razne kripto valute.

image

Tomislav Ramljak

Ustupljena fotografija

Cyber kriminalcima, navodi Ramljak, najlakša je meta populacija koja upravlja vlastitim financijama i imaju u posjedu kreditne kartice. Zato bismo svi koji se aktivno koristimo internetom i na njemu obavljamo financijske transakcije trebali biti upućeni u sigurnosna pravila.

- Što je osoba manje upućena u sigurno korištenje interneta veći je rizik da bude žrtva prevare. Svaka osoba koja je sposobna koristiti online usluge, treba biti ujedno i odgovorna za korištenje istih. Internet uvijek možemo usporediti sa životnim iskustvom; kako smo naučili zaštititi sebe i svoju imovinu u stvarnom svijetu, tako bismo trebali naučiti isto i za virtualni svijet. Sve informacije i savjeti kako biti siguran kada koristimo tehnologiju postoje besplatno na mreži – savjetuje Ramljak.

Kako su djeca danas iznimno tehnološki pismena, tako su i izloženija raznim online prevarama. Prošlogodišnje istraživanje koje je provela agencija Kvaka za A1 Hrvatska pokazalo je da čak 46 posto djece provodi više od četiri sata na internetu svaki dan. Zbog toga ih trebamo naučiti, smatra Ramljak, da se sama zaštite.

- Nije moguće stalno nadzirati djecu u stvarnom svijetu pa ni kada koriste tehnologiju. Prvo se odrasli moraju zainteresirati za to koje opasnosti vrebaju djecu na internetu i onda s njima razgovarati o toj temi. Također, važno ih je naučiti da kritički pristupaju svim informacijama – navodi Ramljak.

Za poboljšanje sigurnosti svih korisnika na mreži, A1 Hrvatska je u suradnji s Centrom za sigurniji Internet pokrenuo platformu #BoljiOnline. Ovim projektom A1 želi ukazati na prednosti, ali i educirati o opasnostima tehnologije, odgovornom gejmanju, savjesnom ponašanju na društvenim mrežama te prepoznavanju lažnih vijesti. Na društvenu digitalnu odgovornost prije svega su pozvani kreatori sadržaja kao što su mediji i influenceri koje prati populacija djece i mladih. Zaključno, cilj ovog projekta je pomoći svima da sačuvaju zdravlje, dobrobit i povezanost sa svim bitnim ljudima u njihovom životu.


Sponzorirani sadržaj nastao je u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i tvrtke A1 Hrvatska.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 13:42