Djeca se dijele u dvije skupine – oni koji će brižljivo skupljati džeparac i novac koji su dobili za rođendane i blagdane u kasicu i štedjeti za nešto veće te oni koji će dobiveni novac odmah potrošiti na igračke i slatkiše pa onda čekati novu prigodu za „zaradu“. Kada malo bolje razmislite, takvi su i odrasli, a najčešće je riječ o financijskim navikama koje su stekli upravo u djetinjstvu. I zato je pitanje džeparca toliko bitno.
Tinejdžeri u Hrvatskoj (između 13 i 19 godina) najčešće dobivaju 500 kuna mjesečno džeparca, a njih čak 15 posto dobiva od 500 do 1000 kuna. Podaci su to do kojih je došla Hrvatska udruga banaka u svojem Štedopisu za 2020. godinu. Više od polovice ispitanika svoj će džeparac potrošiti na obuću i odjeću, a manje od 10 posto želi uložiti u neki obrazovni tečaj ili kupovinu knjiga. Možda i najviše zabrinjavajući nalaz je da njih čak 65 posto smatra kako novac postoji da bi se trošio.
Djeca najviše uče oponašanjem i vrlo je vjerojatno da će se financijske navike roditelja preliti i na njih pa treba biti oprezan kako se doživljava novac u kućanstvu. Također, džeparac je poželjan jer njime svojem djetetu svaki mjesec, ili tjedan, dajete priliku da nauči i pokaže dobre navike. Većina roditelja će krenuti s davanjem džeparca kada dijete krene u školu, i tijekom školskih mjeseci će im vjerojatno dati više jer tada ima i više troškova. Zato je sada pravo vrijeme da proučite pet najčešćih grešaka koje roditelji čine kada djeci daju džeparac i savjetnik kako ih ne ponoviti.
1. Previše vas brine iznos, a premalo dugoročne posljedice
Balansiranje obiteljskih financija može biti itekako zahtjevno pa većina roditelja neće s oduševljenjem dočekati još jedan „trošak“ – davanje džeparca. U SAD-u se iznos određuje prilično jednostavno: ako dijete ima 4 godine, roditelji mu svaki tjedan daju 4 dolara (oko 25 kuna). Iznos se povećava sa svakim rođendanom, a 18-godišnjak će tako dobivati oko 500 kuna mjesečno, upravo kao i hrvatski tinejdžeri.
Nikako nemojte dječji džeparac doživljavati kao još jedan nepotreban trošak, iznos prilagodite svojoj financijskoj situaciji i djetetovim potrebama, ali shvatite pravo značenje novca koji im dajete. Nije stvar u iznosu, džeparac je prilika da razgovarate o raspolaganju novcem, štednji, pravoj vrijednosti novca, radi se zapravo o ulaganju u vaše dijete i njegovu budućnost.
2. Počinjete s džeparcem prekasno
Djeca su danas puno pametnija nego ikada ranije u povijesti, a vrijednost novca počinju shvaćati vrlo rano. Pomislite samo kakve sve aplikacije koriste već u 4. godini života, a upravo aplikacije i igrice često zahtijevaju plaćanje za bodove, tokene, nove razine i slično. To znači da vaše dijete već itekako razumije vrijednost novca, da ga imaju on bi im omogućio lakši prelazak na novu razinu u omiljenoj igrici.
Većina će s davanjem džeparca pričekati polazak u osnovnu školu, no nije loše krenuti i prije, zapravo čim vaše dijete počne razumjeti novac i razmjenu, dajte mu neki sitniš i učite ga kako raspolagati njime. Najkasnije dob za davanje džeparca je prvi razred osnovne škole.
3. Dajete džeparac bez ikakvih pravila oko potrošnje
Najvažnija lekcija koju morate usaditi svojoj djeci je važnost štednje, inače će imati puno problema u odrasloj dobi. Kada im dajete tjedni ili mjesečni iznos, potaknite ih da barem dio uštede. Kako? Zajedno napravite 'wish' listu svih stvari koje dijete želi, ali za njih nema dovoljno novca. Podsjećajte ga na tu listu, a kada sakupi dovoljno novca za nešto s popisa ponudite mu dvije opcije – hoće li nastaviti štedjeti ili potrošiti sve što ima. Cilj je da nastavi štedjeti i shvati kako trenutačno zadovoljstvo nije vrjednije od financijske sigurnosti.
Isto tako, kada već malo narastu, upoznajte ih s porezima. Dobar je način objasniti im da će dio plaće uvijek otići na razne doprinose i to tako da dio njihovog džeparac stavljate u posebnu „poreznu“ staklenku. Nakon pola godine im ponudite da izaberu kome će donirati novac iz staklenke i tako ih naučite važnost darivanja.
4. Dajete džeparac samo u gotovini
Tehnologija je neizostavan dio života svakog djeteta koji odrasta u današnje vrijeme. Već sada je očito kako gotovina gubi na važnosti, a dokazalo je to i MasterIndex istraživanje iz 2021. godine. Čak 98 posto ispitanika ima i koristi najmanje jednu karticu, i to uglavnom debitnu, a 70 posto ispitanika karticom plaća tri do pet puta tjedno, ili čak i češće.
I zato je vjerojatnije da će vašem djetetu trebati vještine upravljanja „nevidljivim“ novcem, nego gotovinom. Posebno je to važno za tinejdžere, a najbolja opcija je pokloniti im prepaid karticu jer ona nije vezana za vaš račun i funkcionira poput online kasice. Na nju im uplaćujete određeni iznos i oni ga mogu potrošiti kako žele, no nema odlaska u minus, nema plaćanja na rate, kartica je prilagođena samo za jednostavne transakcije.
Prepaid kartica je inače i najsigurnija kartica za kupovinu na internetu, upravo zato što je limitirana i nije povezana niti s jednim računom. Uz to, roditelj može kontrolirati potrošnju djeteta putem aplikacije ili mjesečnih izvadaka.
Upravo takva kartica za davanje džeparca je Mastercard® PrePaid Refresh koju do 30. rujna možete zatražiti bez naknade u poslovnicama Addiko banke. Iznos možete uplaćivati bez naknade online ili u banci, a ona može glasiti i na maloljetnika ako prilikom otvaranja računa budu prisutni roditelji s rodnim listom ili izvodom iz matične knjige rođenih.
5. Uvjetujete davanje džeparca izvršavanjem kućanskih poslova
Možda i najčešća greška koju roditelji rade je plaćanje za izvršavanje redovnih kućanskih obaveza, poput čišćenja sobe. Tako dijete učite kako za apsolutno sve mora biti plaćen, a zapravo se radi o njegovoj obiteljskoj odgovornosti. Podijelite zadatke koje djeca moraju napraviti svaki tjedan, poput iznošenja smeća, usisavanja dnevne sobe i čišćenja svoje spavaće sobe, a za sve što naprave van svojih obaveza ih nagradite malim novčanim iznosom kako biste ih motivirali da se trude i dalje.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s Addiko bankom i Mastercard.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....