NOVO OTKRIĆE

Nikako ne možete smršavjeti? Znanstvenici su otkrili genetski uzrok, a već bi mogao postojati i lijek!

Prekomjerna težina, ilustracija

Deyan Georgiev/Panthermedia/Profimedia/Deyan Georgiev/panthermedia/profimedia

Otkriven je novi razlog zašto su ljudi koji nemaju određenu krvnu grupu genetski predisponirani za prekomjernu težinu.

Tim istraživača, predvođen stručnjacima sa Sveučilišta Exeter otkrili su da ljudi s neispravnim genom zvanim SMIM1 sagorijevaju manje energije dok se odmaraju, što ih dovodi u nepovoljniju situaciju kada pokušavaju održati zdravu težinu.

U prosjeku, žene s ovim stanjem su 4,6 kg teže, a muškarci imaju dodatnih 2,4 kg sala.

SMIM1 je identificiran tek prije 10 godina, dok se tragalo za genom koji kodira određenu krvnu grupu, poznatu kao Vel. Jedna od 5000 osoba nema obje kopije gena, što ih čini Vel-negativnima.

Ovo novo istraživanje sugerira da ova skupina ima veću vjerojatnost da će imati prekomjernu težinu, a ta bi spoznaja jednog dana mogla dovesti do novih tretmana.

Jeftin i široko dostupan lijek za disfunkciju štitnjače bi možda mogao biti učinkovit u liječenju pretilosti kod ljudi koji nemaju obje kopije SMIM1, a to tek treba znanstveno potvrditi, kazali su sa Sveučilišta Exeter.

Studija je otkrila da ljudi bez obje kopije gena imaju druge pokazatelje pretilosti, uključujući visoke razine masti u krvi, znakove disfunkcije masnog tkiva, povećane jetrene enzime kao i niže razine hormona štitnjače.

Mattia Frontini, izvanredni profesor stanične biologije na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Exeteru, kazao je sljedeće:

“Stope pretilosti gotovo su se utrostručile u posljednjih 50 godina, a do 2030. predviđa se da će više od jedne milijarde pojedinaca diljem svijeta biti pretilo. Povezane bolesti i komplikacije stvaraju značajno ekonomsko opterećenje za zdravstvene sustave. Pretilost je posljedica neravnoteže između unosa i potrošnje energije, često složenog međudjelovanja načina života, okoliša i genetskih čimbenika.

Kod manjeg broja ljudi pretilost je uzrokovana genetskim varijantama. Kad je to slučaj, ponekad se mogu pronaći novi tretmani koji će koristiti tim ljudima – i sada se nadamo da ćemo pokrenuti kliničko ispitivanje kako bismo otkrili može li široko dostupan lijek za nadopunu štitnjače biti koristan u liječenju pretilosti kod ljudi koji nemaju SMIM1 .”

Kako bi došao do otkrića, tim je analizirao genetiku gotovo 500.000 sudionika u bazi UK Biobank, identificirajući 104 osobe s varijantom koja dovodi do gubitka funkcije u genu SMIM1 (46 žena i 44 muškarca). Tim je također koristio NIHR National BioResource za dobivanje svježih uzoraka krvi i od Vel negativnih i od pozitivnih osoba.

23. lipanj 2024 10:20