DJECA I EMOCIJE

Dali ste djetetu mobitel da biste ga smirili? Upravo ste napravili ogromnu grešku, tvrdi novo istraživanje

Dijete se igra s mobitelom, ilustracija

 -/Ingram/Profimedia
Novo istraživanje provedeno je na 422 roditelja ili skrbnika, a procjenjuje hoće li oni za smirivanje svog djeteta koristiti mobitel

Koliko često djetetu stavite mobitel u ruke kako biste smirili njegove emotivne reakcije? Koliko često se nemate vremena nositi s istim tim reakcijama pa im upalite TV? Novo istraživanje je pokazalo da na taj način štetite i sebi i djetetu. Kratkoročno - dijete će lažirati emotivne reakcije kako bi dobilo ono što želi, no dugoročno - dijete se neće znati nositi sa svojim emocijama i mislit će da one nisu dobre.

Novo istraživanje objavljeno u ponedjeljak u JAMA Pediatrics provedeno je na 422 roditelja ili skrbnika, a sve u svrhu procjene vjerojatnosti o tome da će za smirivanje svog djeteta koristiti mobitel.

Česta upotreba digitalnih uređaja za odvraćanje pozornosti od neugodnog ponašanja, poput napada bijesa, bila je povezana s većom emocionalnom disregulacijom kod djece - osobito dječaka i djece koja su se već prije borila s regulacijom emocija, dokazala je ova studija.

- Kada vidite da vaše dijete od tri do pet godina ima težak emocionalni trenutak, što znači da vrišti i plače zbog nečega, pritom ono postaje frustrirano, možda se udara, ili šutira, ili leži na podu, i vaša glavna strategija je da im odvratite pozornost ili ih natjerate da budu tihi pomoću korištenja medija, onda trebate pročitati ovu studiju koja vam sugerira da mu dugoročno ne pomažete - rekla je dr. Jenny Radesky, izvanredna profesorica bihevioralnih znanosti na Sveučilištu u Michiganu, a koja je ujedno i autorica istraživanja.

Postoje dva problema s odvraćanjem pažnje putem medija: oduzima se prilika da se dijete nauči kako reagirati na teške emocije te se može učvrstiti mišljenje da su nagle reakcije učinkovit način da dobiju ono što žele.

- Studija je u skladu s trenutnim preporukama Američke akademije za pedijatriju, Američke akademije za dječju i adolescentnu psihijatriju i Svjetske zdravstvene organizacije, a ta preporuka govori da bi djeca u dobi od dvije do pet godina trebala imati vrlo ograničeno vrijeme pred ekranom - rekla je dr. Joyce Harrison, izvanredna profesorica psihijatrije i bihevioralnih znanosti na Johns Hopkins School of Medicine u Baltimoreu.

Što drugo učiniti?

Umjesto distrakcije, Radesky preporučuje da se napadi bijesa i emocionalna disregulacija shvate kao prilika za podučavanje djece kako da prepoznaju emocije i odgovore na njih. Umjesto kažnjavanja njihovih izraza frustracije, ljutnje ili tuge može biti dobra ideja postaviti udobno mjesto za djecu na kojem bi zapravo sabrala svoje osjećaje, a to mogu biti vreće za sjedenje, dekice, šatori i slično.

- Poruka bi trebala biti da djeca nisu loša zbog svojih emocija, nego da ih trebaju naučiti kontrolirati – rekla je Harrison.

Ponekad je razgovor o emocijama previše apstraktan za djecu predškolske dobi, a u tom slučaju stručnjaci preporučuju korištenje boja kako bi djeca izrazila svoje trenutne osjećaje.

- Mirno i zadovoljno može biti zelena; zabrinuto ili uznemireno može biti žuta; a uzrujano ili ljuto može biti crvena. Kako bi se djeca lakše snašla, preporučuje se da najprije odrasli govore o svojim emocijama na isti način, da im zapravo objasne kako to funkcionira - rekla je Radesky.

Prvi korak je da roditelji primijete svoje reakcije na djetetove emocije. Roditelji trebaju ostati smireni i pokazati djeci da se ne radi o nekim velikim stvarima. Ono što je zaista važno jest da djeca vide da odrasli u njihovim životima pokušavaju razumjeti kako se osjećaju i da su im spremni pomoći, a ne im dati pametni telefon ili uključiti crtiće kako im ne bi smetali.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. travanj 2024 21:27