KULTURAMA

Nova ekranizacija Dickensa, puna perverznog seksa, koju potpisuje autor "Peaky Blindersa", izazvala zgražanje i salvu kritika

Olivia Colman u seriji ”Velika očekivanja” glumi ludu Miss Havisham

Supplied By Lmk/Ipa-agency.net/Ipa/Profimedia/Supplied By Lmk/ipa-agency.net/ipa/profimedia
"Velika očekivanja", priča o dječaku koji se želi izdignuti iz siromaštva i postati džentlmen, broje otprilike 17 ekranizacija

Priča Charlesa Dickensa o dobrom dječaku Pipu koji pomogne strašnom robijašu u bijegu, želi se izdignuti iz svog siromašnog miljea i stasati u džentlmena te postane družbenik djevojčice Estelle, posvojene kćeri lude Miss Havisham, kanonski je roman ne samo engleske književnosti nego i pripovjedni kamen temeljac u životu mnogih. Još pripadam generaciji koja se s "Velikim očekivanjima" (Great Expectations, 1861.) upoznala preko filma Davida Leana iz 1946. godine. Veliki britanski redatelj tim je filmom, kao i ekranizacijom "Olivera Twista" dvije godine poslije, uvelike oblikovao način na koji još uvijek zamišljamo dickensovski viktorijanski svijet.

"Velika očekivanja" broje dosad otprilike 17 ekranizacija, a Alfonso Cuarón je 1998. godine radnju smjestio u suvremeni New York gdje smo kao razmaženu i oholu Estelle gledali Gwyneth Paltrow. Ali, noseći karakter, pa tako i uloga ove priče je Miss Havisham, ekscentrična i luda aristokratkinja koja živi u svojoj vjenčanici, desetljećima nakon što se njezina svadba nije dogodila jer ju je pred oltarom ostavio mladoženja. U suvremenom New Yorku ta manipulativna bogatašica bila je Anne Bancroft, a samo u posljednjih nekoliko godina što u mini serijama, što u filmovima u toj smo ulozi vidjeli i Gillian Anderson i Helenu Bonham Carter. Najnoviju ekranizaciju Dickensova bisera potpisuje Steven Knight, autor serije "Peaky Blinders", a u šestodijelnoj mini-seriji Miss Havisham tumači Olivia Colman. No, ova brutalna i blatnjava ekranizacija u kojoj svjedočimo narkomaniji i perverznom seksu i koja je efektna kombinacija "Peaky Blindersa" i "Bridgertona" (crni glumci su u nekima od vodećih uloga) u Velikoj Britaniji uglavnom je izazvala zgražanje i salvu loših kritika. Dosad smo vidjeli tri od planiranih šest epizoda i meni je to kritičarsko padanje u nesvijest obični puritanizam. Knight je samo još više naglasio okrutnost tog svijeta; Pipova sestra Sara (Hayley Squires) prikazana je kao pobožna domina dok su i Miss Havisham i njezina posvojena crna kći Estella ovisnice o opijumu! Naravno, glavna atrakcija serije je Olivia Colman kao strašna luda Miss Havisham, krvavih zuba, popucanih kapilara, staklasta pogleda. Opijum je zla ostavština njezina oca koji se obogatio trgujući u to vrijeme još legalnim egzotičnim proizvodom. Naglasak je stavljen na njezinu okrutnost, zloću i sklonost ka manipulaciji - malo je tu slomljenog srca napuštene nevjeste.

Posebno je uvjerljiv mladi Pip (Tom Sweet), dječak golemih, znatiželjnih očiju, maštoviti lažac dobra srca koji vjeruje u moć velikog carstva u kojem živi, koliko god mu društvo nije nimalo naklonjeno. Odrasli Pip je Fionn Whitehead kojega, kad napuni 18 godina, pod svoje uzme odvjetnik Jaggers kojeg efektno tumači glumac i reper Ashley Thomas. Pip tu još uvijek ne zna kako njegov dobročinitelj koji ga je uzdignuo s dna društva nije Miss Havisham, već Magwitch (Johnny Harris), robijaš u bijegu kojem je pomogao. Klasne razlike i kapitalistički svijet u nastajanju, čiji su temelji okrutnost i zločin, ono je na što je posebno stavljen naglasak u viziji Dickensa Stevena Knighta koji je, po mom sudu, ovoj bezvremenskoj priči dao dobar i pikantan začin suvremenosti. Veselim se da ću seriju pogledati do kraja; "Velika očekivanja" su i dalje moj najdraži Dickens.

27. travanj 2024 17:49