Kupci su danas svjesni svog položaja na tržištu nekretnina. Osim što imaju manje novca nego prije krize, sazreli su i više ne kupuju bilo što. Prije krize, kada je potražnja bila veća od ponude, a nekretnine se prodavale unatoč visokim cijenama, glavnu riječ vodili su prodavatelji, koji su se, suočeni s novonastalnom situacijom u jeku gospodarske krize, ipak morali prilagoditi zahtjevima kupaca i, prije svega, sniziti cijene.
No, unatoč drastičnom padu cijena nekretnina posljednjih godina, kupci su sve zahtjevniji te pri kupnji traže “all inclusive” tretman: urednu vlasničku dokumentaciju, osigurano parkirališno mjesto, kvalitetan, čist, uredan stan na dobroj lokaciji… Iako smo svjedoci iznimno malog prometa na tržištu nekretnina, činjenica je da su stambeno zbrinjavanje i vlastiti dom jedna od elementarnih potreba svakog čovjeka. Stoga kupaca uvijek ima, no pitanje je kako prodavatelji mogu do njih doprijeti, privući ih i navesti da se zainteresiraju baš za njihovu nekretninu… I, na kraju, nagovoriti ih da je kupe. Zanimljivo rješenje ponudili su portal za oglašavanje nekretnina Crozilla i Ivana Vukoje iz sesvetske agencije za nekretnine Dom ekspert. Njihov mini-vodič, naime, nudi savjete prodavateljima što trebaju učiniti da kupac obrati pozornost na njihovu nekretninu. Pa, krenimo redom…
1. Odredite što realniju cijenu
Cijena je uz lokaciju osnovni kriterij pri kupnji. Već smo nekoliko puta pisali da su kupci sazreli i više ne kupuju bilo što i bilo gdje, analiziraju tržište, važu prednosti i nedostatke te traže najbolji omjer cijene i kvalitete. Iako se gotovo svaki prodavatelj nada da će postići što veću cijenu, pa i veću od realne vrijednosti nekretnine, činjenica je da kupci imaju zadnju riječ. Stoga treba imati na umu da će ih nerealno visoka cijena odbiti i uzrokovati dulju prodaju. Za početak, poželjno je raspitati se o prosječnim cijenama prodanih nekretnina u blizini, a najtočnija se informacija može dobiti u agencijama za nekretnine.
2. Sređena dokumentacija
Nesređena dokumentacija čest je razlog odustajanja od kupnje. Ako nekretnina nema svu potrebnu dokumentaciju ili vlasništvo nije čisto, prodavatelj već u startu mora računati na nižu prodajnu cijenu, a u nekim slučajevima takvu nekretninu nije moguće prodati. Kupcu će i sama pomisao na mogućnost dugotrajne borbe s administracijom (čak i unatoč nižoj cijeni nekretnine) biti odbojna. Stoga je važno, prije početka prodaje, srediti vlasničku dokumentaciju. Osim tih dokumenata, trenutačno najaktualniji papir koji bi svaki stan u prodaji trebao imati je energetski certifikat. Vjerujemo da ne moramo (opet) podsjećati koliko su kazne ako vam inspekcija pokuca na vrata – od 5000 do 30.000 kuna.
3. Urednost stana
Potrebno je pobrinuti se da potencijalni kupac stekne dobar dojam pri obilasku nekretnine. Možda niste ni svjesni, ali taj je dojam nerijetko presudan pri kupnji nekretnine. Kupci se danas, možda više no ikad, hvataju za sitnice koje postaju važne pri odlučivanju o kupnji. – Kupci stanova na području Sesveta često zbog sitnica odustaju od kupnje, ali i obilaska nekretnine. Prljavi prozori, paučina, ostaci građevinskog materijala ili primjerice boce piva često su bili razlozi koji su potencijalne kupce odbili od daljnjeg zanimanja za novosagrađene stanove koje smo prodavali – prepričava Ivana Vukoje i dodaje da je važno kupcu omogućiti da se u nekretnini koja ga zanima osjeća ugodno kao u vlastitom domu. Kada kupci dolaze vidjeti stan, važno je da on bude uredan i čist, da u njemu ugodno miriše, da je topao i osvijetljen. Kako bi se stekao dojam većeg prostora potrebno je ukloniti sve nepotrebne predmete i višak namještaja. Preporuča se obaviti sitne popravke.
4. Vanjski izgled nekretnine
Važno je obratiti pozornost i na vanjski izgled nekretnine. Okućnica, ograda i pročelje prvo su što potencijalni kupci vide pa je važno pokositi travu i omogućiti nesmetan pristup nekretnini. Koliko je to bitno, pokazuje i primjer koji navode u agenciji Dom ekspert. – U istom razdoblju prodavali smo stanove u različitim zgradama u Sesvetama. Ispred prve je vlasnik uredio okućnicu i od snijega očistio sve prilaze i parkiralište, što je ostavilo dojam održavane nekretnine pa su potencijalni kupci rado obilazili te stanove, koji su u konačnici rasprodani. Vlasnik druge zgrade nije pridavao veliku važnost temeljitom čišćenju snijega dalje od prilaza, zbog spuštenih rolete na prozorima sve je djelovalo hladno i zapušteno pa kupci nisu imali volje obilaziti stanove. Zbog svega navedenog prodaje je bila otežana – prepričava Ivana Vukoje.
5. Pustite agenta da radi svoj posao
Pad kupovne moći građana, porast nezaposlenosti, nesigurna radna mjesta i visoke kamatne stope na stambene kredite ostavili su trag na tržištu nekretnina, no postoji još jedan čimbenik koji “koči” prodaju, a to su vlasnici nekretnina. Stoga je peti savjet omogućiti agentu za nekretnine da radi svoj posao. – Vrlo često prodavatelji, pokušavajući istaknuti prednosti stana ili kuće, uspiju otkriti nedostatke, te odgovore kupca od kupnje. Ako prodavatelj angažira agenciju za nekretnine, najbolje je da prodaju u potpunosti prepusti njima jer se time izbjegava mogućnost da nesvjesno ugrozi prodaju. Kupac bi trebao neometano i opušteno razgledati nekretninu, pa je poželjno da taj posao za prodavatelja obavi agent kako ne bi došlo do kontraefekta – zaključuje Ivana Vukoje iz agencije Dom ekspert.
Ako vam se svidio ovaj članak, molimo vas da ga podijelite!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....