Bez struje ne ide

Kvar alternatora itekako se može predvidjeti. Evo na što treba pripaziti...

Djelomični popravak uređaja za punjenje akumulatora strujom nije najbolje rješenje za one koji žele biti sigurni tijekom putovanja

Servis alternatora

Baš kako je to slučaj s većinom dijelova na automobilu, vozači previše ne razmišljaju o alternatoru sve dok ne dođe do kvara. To, međutim, ne znači da nije riječ o važnom uređaju – njegova uloga je da puni akumulator električnom energijom i strujom snabdjeva sva trošila u automobilu, pa neispravan rad može dovesti do niza problema.

image

Servis alternatora

Prvi znak da ne nešto nije u redu je uključivanje crvenog indikatora sa simbolom baterije na instrumentnoj ploči, no mogući su i drugi simptomi poput prestanka rada glazbenog sustava ili smanjenja inteziteta osvjetljenja. Znak za uzbunu može biti i ako lampica počne treperiti, posebno na većem broju okretaja, kao i ako se lampica ne pali i gasi samo kada bi trebala, prilikom davanja kontakta i pokretanja motora.

image

Servis alternatora

Srećom, nije teško dijagnosticirati obavlja li alternator svoju zadaću i napaja akumulator kako treba – dovoljno je imati voltmetar. Mjerne sonde je potrebno spojiti na stupiće baterije i zatim podići okretaje motora do 2000 o/min – za ispravan rezultat poželjno bi bilo očitati vrijednosti napona od 13,7 V – 14,7 V.

image

Servis alternatora

Kada to nije slučaj, to je znak da je potrebno otići u servis, gdje se dijelovi ili cijeli alternator mogu zamijeniti. Osnovni servis najčešće sadrži zamjenu ugljenih četkica, zajedno s regulatorom napona ili odvojeno ovisno o izvedbi, zamjenu kliznih prstenova za četkice na rotoru, ugradnju novih ležaja rotora, zamjenu diode s diodnim mostom i ugradnju remenice alternatora.

image

Servis alternatora

Djelomični popravak, treba naglasiti, nipošto nije najbolje rješenje za one koji žele biti sigurni da neće imati neugodnosti tijekom putovanja i biti u poziciji da moraju zvati službu za pomoć na cesti. Takav, nepoželjan scenarij posebno prijeti kad se pristupi upravo djelomičnom popravku, pa se, primjerice, zamjene samo remen, remenica i ležajevi, ali ne i regulator napona (tzv. regler) i četkice, uz uvjerenje da još mogu trajati.

image

Servis alternatora

Sigurnost donosi tek temeljita reparatura, a u slučaju kad je aluminijsko kućište jače nagriženo uslijed vanjskog utjecaja vlage i soli ili je, pak, prisutna korozija između nosača namotaja i vodiča, pomaže jedino zamjena anlansera. Pritom treba znati da djelomičan popravak nije isplativ i jer alternator često nije lako dostupan, pa skidanja iziskuje znatan utrošak radnih sati servisera.

image

Servis alternatora

To, naravno, košta, pa nema nikakvog smisla skupo platiti "ruke", samo da bi se problem djelomično otklonio i zahvat se uskoro morao ponavljati. Skidanje i vraćanje alternatora, ovisno o automobilu, stoji od 300 do 1000 i više kuna, pa je stoga najbolje odmah zamijeniti sve potrošne dijelove. Ili, ako treba, ugraditi zamjenski alternator.

image

Servis alternatora

Izbor dijelova za popravak i zamjenskih alternatora danas nije mali, pa je dobro znati da dokazano kvalitetna rješenja nudi poljska tvrtka AS-PL, čiju je bogatu ponudu s preko 22.000 artikala moguće istražiti na internetskim stranicama www.as-pl.com/hr, kao i u trgovinama njihovog hrvatskog distrubutera, tvrtke C.I.A.K. Najviši standardi prilikom izrade najbolje su jamstvo da i nakon popravka ili zamjene aleternatora nećete imati izvanrednih situacija na putovanjima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. ožujak 2024 20:33