HAK i partneri, europski autoklubovi, testu su podvrgnuli 20 dječjih autosjedalica, koje su provjeravali u četiri glavne kategorije: sigurnost (frontalni i bočni sudari), jednostavnost uporabe (čišćenje i završna obrada), ergonomija i štetni sastojci.
Zanimljivo je da su rezultati potpuno jednaki posljednjem testu.
Naime, ponovno je njih čak 11 dobrih, osam je zadovoljavajućih, a samo jedna je loša, dok maksimalnu ocjenu vrlo dobar i ocjenu jedva zadovoljavajući opet nije dobio ni jedan proizvod - navodi HAK.
Tih 19 autosjedalica koje su proglašene dobrima i zadovoljavajućima prilično nadmašuju propisanu zakonsku regulativu te su u njihovu razvoju uzeti u obzir sofisticiraniji zahtjevi krajnjih korisnika.
I ona dvadeseta – Besafe iZi Twist M – bi u najmanju ruku bila zadovoljavajuća, ako ne i dobra, jer je po sigurnosti bila odmah do najbolje (Besafe Stretch B), po jednostavnosti uporabe je bila sasvim solidna, a po ergonomiji pri vrhu. Međutim, prisustvo naftalena u presvlaci, za koji se sumnja da je potencijalno kancerogen, dovelo je do spuštanja na razinu najniže ocjene (loš).
Sveukupno najbolji prosjek ocjena (4,3) zabilježile su dvije autosjedalice: Joie i-Snug 2 + i-Base Advance (za djecu do oko godinu dana) i Cybex Solution G i-Fix (za djecu od 4 do 12 godina), dok je samo desetinku slabija (4,2) bila Nuna Arra Next + Base Next (za djecu do oko godinu i pol dana).
Na području sigurnosti, kod zaštite od frontalnih sudara, nema nekvalitetnih proizvoda. Njih šest su dobili maksimalnu ocjenu vrlo dobar (Avionaut Sky 2.0, Besafe iZi Twist M, Besafe Stretch B, Joie i-Snug 2, Joie i-Snug 2 + i-Base Advance i Nuna Arra Next + Base Next), 11 ih je dobrih, a samo tri su zadovoljavajuća.
Kod svih najbolje ocijenjenih autosjedalica djeca se voze leđima okrenutima u pravcu kretanja vozila, pa s takvim načinom prijevoza prilikom sudara gotovo da nema značajnijeg pokreta između glave i gornjeg dijela trupa.
Takva vrsta proizvoda pruža podršku gotovo cijelom tijelu, koje sigurno utočište pronalazi u svojoj “školjci”, te je pritisak na glavu i vrat iznimno nizak.
To je važno naglasiti zato što je kod novorođenčadi glava relativno teška, a potporni mišići nerazvijeni, pa je vrat vrlo osjetljiv. Stoga se autosjedalice koje se montiraju suprotno od smjera kretanja vozila apsolutno preporučuju za najmlađe suputnike.
Promjena na klasične autosjedalice, gdje dijete gleda u smjeru kretanja vozila, preporučuje se što kasnije, po mogućnosti ne prije navršene druge godine. Tri najslabije ocijenjena proizvoda, ali još iznad zakonskog standarda, bila su Joie Calmi + i-Base Encore, Recaro Salia 125 Kid i Swandoo Charlie.
Prvi zato što se “školjka” pomaknula iz ležišta, a druga dva zato što je dijagonalni sigurnosni pojas krenuo prema vratu testne lutke.
Još bolji rezultati stižu s testa sigurnosti kod bočnog sudara, pri čemu je devet autosjedalica dobilo maksimalnu ocjenu vrlo dobar (Avionaut Sky 2.0, Besafe iZi Twist M, Besafe Stretch B, Bugaboo Owl by Nuna + 360 Isofix base by Nuna, Cybex Solution G i-Fix, Joie Calmi + i-Base Encore, Joie i-Harbour + i-Base Encore, Nuna Aace LX i Swandoo Charlie), a preostalih 11 su dobre.
Kod svih proizvoda glava testne lutke ostala je unutar bočnih oslonaca, bitno smanjujući na taj način kontakt s ostalim dijelovima vozila.
Na području navođenja pojasa, po kvaliteti se izdvajaju Britax Römer Dualfix M Plus, Cybex Solution G i-Fix i Joie Calmi + i-Base Encore. S druge strane, kod Avionauta Sky 2.0 određene zamjerke idu u smjeru pojasa smještenog previsoko iznad ramena za novorođenčad i predaleko ispod ramena za stariju djecu.
Osim toga, kod ovog proizvoda se pojas relativno lako uvija, pa je zato ocijenjen samo kao zadovoljavajući.
Preostalih 16 autosjedalica su dobre.
U posljednjoj sigurnosnoj potkategoriji – stabilnost u vozilu, većina testiranih proizvoda može se kvalitetno pričvrstiti, i to uglavnom pomoću sustava Isofix.
Isto vrijedi i za Britax Römer Adventure Plus koji se pričvršćuje putem sigurnosnog pojasa, za razliku od trojke Avionaut Sky 2.0, Besafe Stretch B i Joie i-Snug 2, čiji bi kontakt sa sjedalom vozila mogao biti čvršći.
Slično se može reći i za dvije autosjedalice koje koriste Isofix, Britax Römer Dualfix Plus i Britax Römer Dual-fix M Plus. Kod modela Joie i-Harbour + i-Base Encore problem je što se svojim oblikom ne uklapa baš idealno u sjedalo vozila.
Drugo veliko područje – jednostavnost uporabe, bilo je podijeljeno na šest potkategorija: mogućnost pogrešne uporabe, navođenje pojasa, montaža sjedalice, modifikacija sjedalice, korisnička uputstva te čišćenje i završna obrada. Budući da samo ispravno montirani proizvod u vozilu može pružiti maksimalnu zaštitu djetetu prilikom sudara, ovo je područje iznimno važno.
U tom smislu je ključno da montaža autosjedalice protekne intuitivno i uz što manji broj koraka. Ovaj dio testa je donio prosječne rezultate, jer ni jedan proizvod nije dobio najbolju, ali ni najslabiju ocjenu.
Tako se na kraju pokazalo da ih je osam dobrih (Joie i-Snug 2 + i-Base Advance, Joie i-Snug 2, Joie Calmi + i-Base Encore, Nuna Arra Next + Base Next, Joie i-Harbour + i-Base Encore, Cybex Solution G i-Fix, Nuna Aace LX i Swandoo Charlie), deset je zadovoljavajućih, a dva su jedva zadovoljavajuća (Besafe Stretch B i Avionaut Sky 2.0).
Na polju ergonomije nisu se provjeravali samo sjedeća pozicija djeteta te dostupan mu prostor i udobnost, nego i prostor koji autosjedalica zauzima u vozilu, jer samo zadovoljan i miran maleni putnik ugodno smješten u svojoj “školjci” može pronaći potpunu zaštitu. Ovdje je većina proizvoda, njih čak 17, proglašena dobrom, dok su zadovoljavajuća samo tri (Jane Concord iKonic R, Avionaut Sky 2.0 i Recaro Salia 125 Kid).
Na kraju smo došli do analize prisutnosti štetnih sastojaka u proizvodu, gdje smo već u uvodu naveli da je jedan ocijenjen lošim (Besafe iZi Twist M zbog prekomjerne količine naftalena u presvlaci), jedan je zadovoljavajući (Avionaut Sky 2.0 zbog malih količina naftalena i fenola u podstavi/ punjenju), dva su dobra (Bugaboo Owl by Nuna + 360 Isofix base by Nuna i Kinderkraft i-Guard zbog tragova naftalena u presvlaci), dok je svih preostalih 16 dobilo maksimalnu ocjenu vrlo dobar - navodi HAK.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....